KURSPLAN
Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 högskolepoäng
Work and Organisational Psychology, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod:LAOG13
Fastställd av:Utbildningschef 2022-09-08
Gäller fr.o.m.:Våren 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:PS1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centrala arbets- och organisationspsykologiska begrepp, modeller och teorier
- på en grundläggande nivå redogöra för huvuddragen av relevant forskning inom området arbets- och organisationspsykologi
- redogöra för metoder och processer vid förändringsarbete i organisationer

Färdighet och förmåga

- tillämpa psykologisk teori till aktiviteter i arbetslivet
- självständigt urskilja olika problemområden i arbetslivet
- söka vetenskaplig information i arbets- och organisationspsykologi

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- diskutera hur sociala processer och arbetets organisation kan påverka individer och grupper i arbetet
- kritisk granska och värdera vetenskaplig kunskap i arbets- och organisationspsykologi

Innehåll

  • Arbetsutformning
  • Arbetsrelaterade attityder
  • Organisationskulturens betydelse för effektivitet och prestation
  • Teorier kring organisationsförändringar och ledarskap
  • Motivationsstyrning, arbetsprestation och dess koppling till olika former av belöning och erkännande
  • Rekrytering och urval

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på tentamen.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium1,5 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen6 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Aronsson, Gunnar, Hellgren, Johnny, Isaksson, Kerstin, Johansson, Gunn, Sverke, Magnus & Torbiörn, Ingemar (2012). Arbets- och organisationspsykologi. Individ och organisation i samspel. Stockholm: Natur och Kultur. 464s.

Vetenskapliga artiklar (ca 50 s.) tillkommer enligt kursansvarigs anvisningar.


Referenslitteratur

Bergmo-Prvulovic, Ingela (2017). Karriär utifrån ett ansträngnings- och belöningsperspektiv. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic, & Karin Kilhammar (Eds.), HR. Att ta tillvara mänskliga resurser (pp. 77-94). Lund: Studentlitteratur AB.

Noe, Raymond. A., Hollenbeck, John. R., Gerhart, Barry & Wright, Patrick. M. (2007). Fundamentals of human resource management. (6th ed.). Boston, MA: McGraw-Hill/Irwin. 568s.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen