![](/sitevision/proxy/studera/valj-utbildning/kurser.html/svid12_737040d616f18ef66a83f/2147344508/images/hlk.png)
KURSPLAN
Bild ll för grundlärare, 15 högskolepoäng
Art ll in Primary School, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | LB2K13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2023-04-12 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2023 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Övrigt |
Ämnesgrupp: | UV3 |
Fördjupning: | G1F |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för fördjupade teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik och visuell kultur
- beskriva populärkulturers och digitala mediers betydelser för barn och ungdomar samt kunna redogöra för hur dessa kan bli utgångspunkter för bildskapande och bildkommunikativt arbete
- redogöra för aktuell forskning inom området
- visa fördjupad kunskap i betyg och bedömningsfrågor i skolämnet Bild
- beskriva populärkulturers och digitala mediers betydelser för barn och ungdomar samt kunna redogöra för hur dessa kan bli utgångspunkter för bildskapande och bildkommunikativt arbete
- redogöra för aktuell forskning inom området
- visa fördjupad kunskap i betyg och bedömningsfrågor i skolämnet Bild
Färdighet och förmåga
- analysera och bedöma elevers kunskaper i skolämnet Bild utifrån skolans styrdokument för åk 1-6
- tillämpa digitala verktyg och tekniker för berättande bildframställning samt reflektera kring process och produkt
- analysera och tolka populärkulturella texter kopplat till grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik och visuell kultur
- visa utvecklad förmåga i att reflektera kring didaktiska frågor inom skolämnet Bild
- tillämpa adekvata begrepp inom bilddidaktik i tal och skrift
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
- tillämpa digitala verktyg och tekniker för berättande bildframställning samt reflektera kring process och produkt
- analysera och tolka populärkulturella texter kopplat till grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik och visuell kultur
- visa utvecklad förmåga i att reflektera kring didaktiska frågor inom skolämnet Bild
- tillämpa adekvata begrepp inom bilddidaktik i tal och skrift
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- presentera, analysera och värdera en genomgången gestaltningsprocess
- visa förmåga att förhålla sig till inkluderande undervisning och elever i behov av särskilt stöd
- reflektera över bilder ur interkulturella perspektiv
- visa förmåga att förhålla sig till inkluderande undervisning och elever i behov av särskilt stöd
- reflektera över bilder ur interkulturella perspektiv
Innehåll
- Visuell kultur och fördjupade teori- och begreppsbildningar
- Bild och populärkultur, analys och didaktiska utgångspunkter
- Bildskapande och narrativitet
- Digitala medier och rörlig bild
- Fotografering och bildhantering med digitala tekniker
- Filmproduktion och filmdidaktik
- Betyg och bedömning, fördjupning
- Ämnesdidaktik avseende bild, fördjupning
- Bild och inkluderande undervisning
- Interkulturella perspektiv i Bild
- Visuella kulturer som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer
- Design och arkitektur
- Bilddidaktisk forskning
- Hållbar utveckling och demokratiaspekter
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier och bildlaborativa övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna samt genomgången kurs Bild I för grundlärare 15 hp eller motsvarande
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemål utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarium, gruppredovisning med individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuella redovisningar samt seminarier och individuella inlämningar.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom att examinationsmoment motsvarande minst 8 hp har fått betyget Väl godkänd.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Lärandemål utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarium, gruppredovisning med individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuella redovisningar samt seminarier och individuella inlämningar.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom att examinationsmoment motsvarande minst 8 hp har fått betyget Väl godkänd.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell redovisning 1 | 3 hp | U/G/VG |
Seminarier och individuella inlämningar | 2 hp | U/G |
Seminarium | 2 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning 2 | 2 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning 3 | 3 hp | U/G/VG |
Gruppredovisning med individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bengtsson, Stina, Bolin, Göran, Forsman, Michael, Jakobsson, Peter, Johansson, Sofia & Ståhlberg, Per (2017). Medielandskap & mediekultur - en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap. Liber. 15 s. (kopierat material)
Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Carlsson. 110 s.
Hetland, Lois, Winner, Ellen, Veenema, Shirley & Sheridan, Kimberly (2013). Studio Thinking:
Volume 2 - The Real Benefits of Visual Arts Education. 2. uppl.). Teachers College Press. 176 s.
Howells, R. & Negreiros, J. (2019). Visual culture. (Third edition.) Medford, MA: Polity. 360 s.
Janson, Malena (2016). Introduktion till filmpedagogik. Vita duken som svarta tavlan. Gleerups. 15 s. (kopierat material)
Lindgren, Simon (2009). Populärkultur – teorier, metoder och analyser. Liber. 15 s. (kopierat material)
Lindstrand, Fredrik (2006). Att göra skillnad – Representationer, identitet och lärande i ungdomars arbete och berättande med film. HLS. 256 s. http:/ /www.suforlag.se/1100/1100.asp?id=1132. 40 s. (kopierat material)
Skolverket (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling: stöd för undervisning. Skolverket.
Skolverket (2014). Bedömningsstöd i bild.
Skolverket (2021). Kommentarmaterial till kursplanen i bild.
Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022.
Wilson, Carolyn et al., (2011). Medie- och informationskunnighet i skolan och lärarutbildningen. UNESCO. http:www.unesco.se/kommunikation/medieutveckling-och-kapacitetsbyggande/medie-och-informationskunnighet/
Åsén, Gunnar (red.) (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Liber. 190 s.
Skönlitteratur och/eller film i urval.
Vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar (engelska och skandinaviska språk i urval) 100 s.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Carlsson. 110 s.
Hetland, Lois, Winner, Ellen, Veenema, Shirley & Sheridan, Kimberly (2013). Studio Thinking:
Volume 2 - The Real Benefits of Visual Arts Education. 2. uppl.). Teachers College Press. 176 s.
Howells, R. & Negreiros, J. (2019). Visual culture. (Third edition.) Medford, MA: Polity. 360 s.
Janson, Malena (2016). Introduktion till filmpedagogik. Vita duken som svarta tavlan. Gleerups. 15 s. (kopierat material)
Lindgren, Simon (2009). Populärkultur – teorier, metoder och analyser. Liber. 15 s. (kopierat material)
Lindstrand, Fredrik (2006). Att göra skillnad – Representationer, identitet och lärande i ungdomars arbete och berättande med film. HLS. 256 s. http:/ /www.suforlag.se/1100/1100.asp?id=1132. 40 s. (kopierat material)
Skolverket (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling: stöd för undervisning. Skolverket.
Skolverket (2014). Bedömningsstöd i bild.
Skolverket (2021). Kommentarmaterial till kursplanen i bild.
Skolverket. (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022.
Wilson, Carolyn et al., (2011). Medie- och informationskunnighet i skolan och lärarutbildningen. UNESCO. http:www.unesco.se/kommunikation/medieutveckling-och-kapacitetsbyggande/medie-och-informationskunnighet/
Åsén, Gunnar (red.) (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Liber. 190 s.
Skönlitteratur och/eller film i urval.
Vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar (engelska och skandinaviska språk i urval) 100 s.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen