KURSPLAN
Bild i förskolans utbildning, 7,5 högskolepoäng
Art in Preschool, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | LBIG14 |
Fastställd av: |
|
Gäller fr.o.m.: | Våren 2024 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
Ämnesgrupp: | UV3 |
Fördjupning: | G1N |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teori och begreppsbildningar relaterade till fantasi, kreativitet och estetiska lärprocesser
- redogöra för processbaserat lärande
- beskriva pedagogiska miljöers betydelse för barns lärande
- redogöra för processbaserat lärande
- beskriva pedagogiska miljöers betydelse för barns lärande
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att använda digitala och hantverksmässiga verktyg och tekniker i bildframställning samt reflektera kring uttryck och gestaltningsformer
- uttrycka erfarenheter, tankar och idéer med hjälp av bildskapande
- uttrycka erfarenheter, tankar och idéer med hjälp av bildskapande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera olika didaktiska förhållningssätt till barns skapandeprocesser
Innehåll
• Bildlaborativa övningar i två- och tredimensionella material och tekniker
• Processbaserat arbetssätt
• Pedagogiska miljöer
• Bildsamtal
• Barns bildspråkliga och bildskapande utveckling
• Samtidskonst
• Fantasi, kreativitet och estetiska lärprocesser
• Processbaserat arbetssätt
• Pedagogiska miljöer
• Bildsamtal
• Barns bildspråkliga och bildskapande utveckling
• Samtidskonst
• Fantasi, kreativitet och estetiska lärprocesser
Undervisningsformer
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt anställning inom förskola eller pågående förskollärarutbildning.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell redovisning, ett seminarium och en individuell laboration.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom att examinationsmoment motsvarande minst 4 hp har fått betyget Väl godkänd.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell redovisning, ett seminarium och en individuell laboration.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom att examinationsmoment motsvarande minst 4 hp har fått betyget Väl godkänd.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning | 2,5 hp | U/G/VG |
Seminarium | 1 hp | U/G |
Individuell laboration | 2,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bendroth Karlsson, M. & Karlsson Häikiö, T. (Red.). (2014) Bild konst och medier för yngre barn. Kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur. Utdrag 15 s.
Fredriksen, C. Biljana (2015). Förstå med kroppen - Barns erfarenheter som grund för alltlärande. Stockholm: Liber. Utdrag 15 s.
Hansson, Hege (2018). Att ge form åt förskolans innehåll. Stockholm: Lärarförlaget. 280 s.
Furness, Karin (2017). Formulera Bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber. Utdrag 15 sid.
Pramling Samuelsson, Ingrid (2015). Konsten att lära barn estetik: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans. 3. uppl. Lund: Studentlitteratur. Utdrag 15 s.
Skolinspektionen (2016). Förskolans pedagogiska uppdrag - Om undervisning, lärande och förskollärares ansvar. 51 s.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.
Artiklar tillkommer om max 100 s.
Fredriksen, C. Biljana (2015). Förstå med kroppen - Barns erfarenheter som grund för alltlärande. Stockholm: Liber. Utdrag 15 s.
Hansson, Hege (2018). Att ge form åt förskolans innehåll. Stockholm: Lärarförlaget. 280 s.
Furness, Karin (2017). Formulera Bild och projekt i förskolan. Stockholm: Liber. Utdrag 15 sid.
Pramling Samuelsson, Ingrid (2015). Konsten att lära barn estetik: en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans. 3. uppl. Lund: Studentlitteratur. Utdrag 15 s.
Skolinspektionen (2016). Förskolans pedagogiska uppdrag - Om undervisning, lärande och förskollärares ansvar. 51 s.
Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Stockholm: Skolverket.
Artiklar tillkommer om max 100 s.
Referenslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen