![](/sitevision/proxy/studera/valj-utbildning/kurser.html/svid12_737040d616f18ef66a83f/2147344508/images/hlk.png)
KURSPLAN
Barn, unga och vuxna i komplicerade livssituationer, 7,5 högskolepoäng
Children, Youth and Adults in Complicated Life Situations, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | LBKK14 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2024-03-08 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (80%) och undervisningsområdet (20%) |
Ämnesgrupp: | PE1 |
Fördjupning: | G1F |
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva konsekvenser av utanförskap, diskriminering och kränkande behandling
- exemplifiera och redogöra för olika komplicerade livssituationer samt främjande, förebyggande och stödjande insatser
- exemplifiera och redogöra för olika komplicerade livssituationer samt främjande, förebyggande och stödjande insatser
Färdighet och förmåga
- urskilja och reflektera över risk- och skyddsfaktorer för individer i utsatta livssituationer
- planera, genomföra och analysera en intervju
- planera, genomföra och analysera en intervju
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med barn, unga och vuxna i komplicerade livssituationer
Innehåll
• Diskriminering och kränkande behandling samt dess konsekvenser
• Barn, unga och vuxna i komplicerade livssituationer
• Fördjupningsområden; t.ex. socioemotionella svårigheter, missbruk, sorg och kris.
• Skydds- och riskfaktorer för individer i utsatta livssituationer
• Specialpedagogiska strategier, bemötande och förhållningssätt samt etiska frågor
• Samverkan och förebyggande arbete på olika nivåer
• Kommunikation och interaktion på Internet genom exempelvis sociala medier
• Barn, unga och vuxna i komplicerade livssituationer
• Fördjupningsområden; t.ex. socioemotionella svårigheter, missbruk, sorg och kris.
• Skydds- och riskfaktorer för individer i utsatta livssituationer
• Specialpedagogiska strategier, bemötande och förhållningssätt samt etiska frågor
• Samverkan och förebyggande arbete på olika nivåer
• Kommunikation och interaktion på Internet genom exempelvis sociala medier
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier vid fyra digitala träffar. I övrigt används en digital lärplattform för bearbetning, erfarenhetsutbyte och diskussioner. I kursen ingår litteraturstudier och kursuppgifter.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är redovisning av litteraturstudier, en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt en individuell redovisning
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyg Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är redovisning av litteraturstudier, en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt en individuell redovisning
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyg Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Redovisning av litteraturstudier | 1,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3,5 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning | 2,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Angelin, Anna., Hjort, Torbjörn., & Salonen, Tapio. (2014). Lokala handlingsstrategier för skäliga levnadsvillkor – reflektioner utifrån Malmökommissionens studier om försörjningsstödet och barns fattigdom. Socialmedicinsk tidskrift, 91(5), 480-488. 9 s.
Blomberg, Stefan. (2016). Mobbning på jobbet: uttryck och åtgärder. Studentlitteratur. 241 s.
Diskrimineringsombudsmannen (2010). Upplevelser av diskriminering. Diskrimineringsombudsmannen.
Hejlskov Elvén, Bo - (en titel väljs bland flera) - ca 150-250 s.
Hugo, Martin. & Hedegaard, Joel. (2020). Unga vuxna med högfungerande autism - när utbildningen även behöver ge sociala förutsättningar (FoU skriftserie nr. 9). Specialpedagogiska skolmyndigheten. 54 s.
Lidman, Ulf. (2018). När livet går i spillror: om sorg och livskriser. Roos Tegnér. 198 s.
Söderqvist Dunkers, Tove. (2019). Barnpanelsrapport: Vad säger elever med funktionsnedsättning om trygghet, studiero och studiemotivation?. Specialpedagogiska skolmyndigheten. 48 s.
Valbar litteratur samt en avhandling och/eller en vetenskaplig artikel tillkommer till ett examinationsmoment. Ca 200 s.
Referenslitteratur
Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Studentlitteratur.
SFS (2008:567). Diskrimineringslagen. Arbetsmarknadsdepartementet.
Övriga styrdokument med relevans för aktuella verksamhetsområden.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.
Blomberg, Stefan. (2016). Mobbning på jobbet: uttryck och åtgärder. Studentlitteratur. 241 s.
Diskrimineringsombudsmannen (2010). Upplevelser av diskriminering. Diskrimineringsombudsmannen.
Hejlskov Elvén, Bo - (en titel väljs bland flera) - ca 150-250 s.
Hugo, Martin. & Hedegaard, Joel. (2020). Unga vuxna med högfungerande autism - när utbildningen även behöver ge sociala förutsättningar (FoU skriftserie nr. 9). Specialpedagogiska skolmyndigheten. 54 s.
Lidman, Ulf. (2018). När livet går i spillror: om sorg och livskriser. Roos Tegnér. 198 s.
Söderqvist Dunkers, Tove. (2019). Barnpanelsrapport: Vad säger elever med funktionsnedsättning om trygghet, studiero och studiemotivation?. Specialpedagogiska skolmyndigheten. 48 s.
Valbar litteratur samt en avhandling och/eller en vetenskaplig artikel tillkommer till ett examinationsmoment. Ca 200 s.
Referenslitteratur
Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Studentlitteratur.
SFS (2008:567). Diskrimineringslagen. Arbetsmarknadsdepartementet.
Övriga styrdokument med relevans för aktuella verksamhetsområden.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.