KURSPLAN
Bild, ämnesfördjupning - tredimensionell gestaltning, 7,5 högskolepoäng
Art - Specialisation in Three-Dimensional Design, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod: | LBTK18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-05-24 |
Reviderad av: | 2023-06-08 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2023 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
Ämnesgrupp: | UV3 |
Fördjupning: | G1F |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva tredimensionell form och dess funktion inom historiska, nutida och olika kulturella kontexter
- redogöra för olika tredimensionella materials och teknikers grundläggande egenskaper
- redogöra för olika tredimensionella materials och teknikers grundläggande egenskaper
Färdighet och förmåga
- utrycka sig med olika tredimensionella material och tekniker, såväl traditionella som nyskapande
- tolka tredimensionell gestaltning utifrån olika bildanalytiska modeller
- tolka tredimensionell gestaltning utifrån olika bildanalytiska modeller
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utifrån ett didaktiskt förhållningssätt diskutera hur tredimensionell form kan bidra till att variera arbetssätt och arbetsformer i undervisning utifrån gällande styrdokument
- diskutera och problematisera tredimensionell form ur ett demokrati-, yttrandefrihets- och hållbarhetsperspektiv
- diskutera och problematisera tredimensionell form ur ett demokrati-, yttrandefrihets- och hållbarhetsperspektiv
Innehåll
• Tekniker, verktyg och material för tredimensionell gestaltning
• Bildanalys med fokus på tredimensionell form och design
• Yttrandefrihets- och demokratiperspektiv i bildundervisning
• Traditionell och samtida tredimensionell gestaltning
• Kreativitet och estetiska lärprocesser
• Hållbarhetsperspektiv på material och tekniker inom tredimensionell gestaltning
• Didaktiska perspektiv på tredimensionell gestaltning och design
• Bildanalys med fokus på tredimensionell form och design
• Yttrandefrihets- och demokratiperspektiv i bildundervisning
• Traditionell och samtida tredimensionell gestaltning
• Kreativitet och estetiska lärprocesser
• Hållbarhetsperspektiv på material och tekniker inom tredimensionell gestaltning
• Didaktiska perspektiv på tredimensionell gestaltning och design
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, ateljéarbete, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt 15 hp bild med didaktisk inriktning eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemål utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell redovisning, ett seminarium samt individuella laborationer.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom att examinationsmoment motsvarande minst 4 hp har fått betyget Väl godkänd.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.
Lärandemål utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell redovisning, ett seminarium samt individuella laborationer.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom att examinationsmoment motsvarande minst 4 hp har fått betyget Väl godkänd.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning | 3 hp | U/G/VG |
Seminarium | 1,5 hp | U/G/VG |
Individuella laborationer | 2 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Fleming, J., Gibson, R., Anderson, M., Martin, A.J. & Sudmalis, D. (2016) Cultivating imaginative thinking: teacher strategies used in highperforming
arts education classrooms, Cambridge Journal of Education, 46:4, 435-453.
DOI:10.1080/0305764X.2015.1064097
Frid, Johan (2011). Intro - form: formgivning, design, hantverk. (1. uppl.). Malmö: Didacta Utdrag: 15 sidor
Hafieli, Mary (2015). Exploring studio materials, teaching creative art making to Children. New York: Oxford university press. Utdrag: 15 sidor
Hetland, Lois, Winner, Ellen, Veenema, Shirley & Sheridan, Kimberly (2022) Studio Thinking: Volume 3 - The Real Benefits of Visual Arts Education. (3. uppl.). New York: Teachers College Press. Utdrag: 15 sidor
Marklund, F. (2022). Främmandegöring i samtida antropocen - om konstens metoder i skolan. Pedagogisk Forskning i Sverige, 27(3), 140–159. www.doi.org/10.15626/pfs27.03.08
Pavlou, V. (2013). Investigating interrelations in visual arts education: Aesthetic enquiry, possibility thinking and creativity. International Journal of Education through Art. 9, 71-88. www.doi.org/10.1386/eta.9.1.71_1
Skolverket. (2021). Kommentarmaterial till kursplanen i bild. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 25.
Skolverket. (2012). Bedömningsstöd i bild årskurs 4-6. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 48.
Skolverket. (2012b). Bedömningsstöd i bild årskurs 7-9. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 52.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Kompendier max 100 sidor.
arts education classrooms, Cambridge Journal of Education, 46:4, 435-453.
DOI:10.1080/0305764X.2015.1064097
Frid, Johan (2011). Intro - form: formgivning, design, hantverk. (1. uppl.). Malmö: Didacta Utdrag: 15 sidor
Hafieli, Mary (2015). Exploring studio materials, teaching creative art making to Children. New York: Oxford university press. Utdrag: 15 sidor
Hetland, Lois, Winner, Ellen, Veenema, Shirley & Sheridan, Kimberly (2022) Studio Thinking: Volume 3 - The Real Benefits of Visual Arts Education. (3. uppl.). New York: Teachers College Press. Utdrag: 15 sidor
Marklund, F. (2022). Främmandegöring i samtida antropocen - om konstens metoder i skolan. Pedagogisk Forskning i Sverige, 27(3), 140–159. www.doi.org/10.15626/pfs27.03.08
Pavlou, V. (2013). Investigating interrelations in visual arts education: Aesthetic enquiry, possibility thinking and creativity. International Journal of Education through Art. 9, 71-88. www.doi.org/10.1386/eta.9.1.71_1
Skolverket. (2021). Kommentarmaterial till kursplanen i bild. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 25.
Skolverket. (2012). Bedömningsstöd i bild årskurs 4-6. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 48.
Skolverket. (2012b). Bedömningsstöd i bild årskurs 7-9. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 52.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Kompendier max 100 sidor.
Referenslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen