KURSPLAN
Djur- och naturunderstödd undervisning, 7,5 högskolepoäng
Animal and Nature Assisted Education, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LDNG14
Fastställd av:Utbildningschef 2024-04-11
Gäller fr.o.m.:Hösten 2024
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Undervisningsområdet
Ämnesgrupp:UV3
Fördjupning:G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för teorier som djur- och naturunderstödd undervisning baseras på samt hur dessa kan användas som pedagogisk resurs i skolans verksamhet
- redogöra för olika husdjurs biologi och levnadsförhållanden
- redogöra för husdjurens och jordbrukets betydelse för hållbar utveckling

Färdighet och förmåga

- förebygga och hantera riskmoment i samband med djur- och naturunderstödda aktiviteter med elever

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- planera samt tillämpa djur- och naturunderstödda undervisningsaktiviteter för elever med olika behov
- kritiskt reflektera över samt värdera människans beroende av djurhållning och jordbruk
- kritiskt reflektera över, diskutera och problematisera djur- och naturunderstödd undervisning som metod för att utveckla elevers lärande

Innehåll

• Teorier, begrepp och aktuell forskning inom ämnet miljöspykologi, med fokus på djur, natur och kopplingen till barns utveckling, fysiska aktivitet och lärande
• Interaktion med olika husdjur, gårdsmiljö och natur
• Teoretiska och praktiska kunskaper om vanliga djurslag på lantgårdar samt om mindre djur i skolmiljö
• Djuretik
• Djurhållning och växtodling för matproduktion
• Hållbar utveckling och biologisk mångfald

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av digitala föreläsningar, övningar och examinerande seminarier, samt fysiska kursträffar och studiebesök i gårdsmiljö. I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination utgörs av Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1, Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 och Individuell redovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på de examinationsmoment där betyget kan erhållas.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 12 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 23,5 hpU/G/VG
Individuell redovisning2 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Astma- och Allergiförbundet (2021). Praktisk vägledning om pälsdjursallergi och arbetande hundar i skolor. Rapport 2021. 5 s.

Berget, Bente, Höglund, Jenny, Yrjas, Christer, & Lidfors, Lena (2021). Lantgården som resurs för samhället och organisationen av dess välfärdsinsatser. SLU Framtidens djur, natur och hälsas rapportserie. Rapport nummer 11. 64 s.

Byström, Kristina (2020). Djur och natur som stöd för psykologisk utveckling hos barn och ungdomar med autism: ett nytt och mer fritt sätt att utvecklas genom social interaktion [Licentiatuppsats]. SLU, Alnarp. 108 s.

Ericsson, Ingegerd (2020). Physical Activity Interventions in School and their impact on Scholastic Performance. Research & Investigations in Sports Medicine, 6(4), 7 s.

Faskunger, Johan, Szczepanski, Anders & Åkerblom, Petter (2018). Klassrum med himlen som tak: En kunskapsöversikt om vad utomhusundervisning betyder för lärande i grundskolan. Skrifter från Forum för ämnesdidaktik vid Linköpings Universitet nr 10, Linköpings Universitet. 62 s.

Flynn, Erin, Denson, Emma Brandl Denson, Mueller, Mueller, Gandenberger, Jaci, & Morris, Kevin (2020). Human-animal-environment interactions as a context for youth social-emotional health and wellbeing: Practitioners’ perspectives on processes of change, implementation, and challenges. Complementary Therapies in Clinical Practice, 41, 7 s.

Gardiánová, Ivava & Hejrová, Pavlina (2015). The use of small animals–mammals, birds, fish in zootherapy. Kontakt, 17(3), 5 s.

Gee, Nancy. R., Fine, Aubrey.H., & McCardle, Peggy. (Eds.). (2017). How animals help students learn: Research and practice for educators and mental-health professionals. Taylor & Francis.
250 s.

Hassink, Jan, De Bruin, Simon, Berget, Bente, & Elings, Marjolein (2017). Exploring the role of farm animals in providing care at care farms. Animals, 7(6), 45 s.

Höglund, Jenny. (2020). Naturbaserade insatser i socialt arbete: En studie av lantgårdsbaserade dagverksamheter med sociala mål. [Doktorsavhandling] Karlstads universitet. 252 s.

Larsson, Malin (2022). Farm-based education: can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi? Avancerad nivå, A2E. Alnarp: SLU, Institutionen för människa och samhälle. 100 s.

Li, Dongying, Larsen, Linda, Yang, Yan, Wang, Lan, Zhai, Yujia, & Sullivan, William (2019). Exposure to nature for children with autism spectrum disorder: Benefits, caveats, and barriers. Health & Place, 55, 8 s.

Mendonça, Tiago, Bienboire-Frosini, Cecile, Menuge, Frosini, Leclercq, Julien, Lafont-Lecuelle, Celine, Arroub, Sana, & Pageat, Patrick (2019). The Impact of Equine-Assisted Therapy on Equine Behavioral and Physiological Responses. Animals 9, 12 s.

Pedersen, Helena & Malm Kerstin (2023). Cross-disciplinary method development for assessing dog welfare in canine-assisted pedagogical work: a pilot study. Journal of applied animal welfare science, 14 s.

Roe, J. & Aspinall, P. (2011). The restorative outcomes of forest school and conventional school in young people with good and poor behaviour. Urban forestry & urban greening, 10(3), 7 s.

Schuck, Sabrina, Johnson, Heather, Abdullah, Maryam, Stehli, Annamarie, Fine, Aubrey & Lakes, Kimberley (2018). The role of animal assisted intervention on improving self-esteem in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Frontiers in Pediatrics, 300, 6 s.

Skolverket (2022). Läroplan och kursplaner för grundskolan. Skolverket. 10 s.

Smeds, Pia, Jeronen, Eila & Kurppa, Sirpa (2015). Farm Education and The Effect of a Farm Visit on Children’s Conception of Agriculture. European Journal of Educational Research, 4(1), 13 s.

Stendahl, Emelie & Lidfors, Lena (2022). Djur i skolan kräver tanke och planering. Elevhälsa #4 2022.

Støkken, A.M. (2020). Livsmestring – samvær med dyr som mulighet.

Suarez-Manzano, Sara, Ruiz-Ariza, Alberta, De La Torre-Cruz, Manuel & Martínez-López, Emilio (2018). Acute and chronic effect of physical activity on cognition and behaviour in young people with ADHD: A systematic review of intervention studies. Research in developmental disabilities, 77, 11 s.

Taklo, Synnöve (2014). Gården som klasserom. Masteroppgave i spesialpedagogikk. Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskaplige fakultet, Universitetet i Oslo. URN:NBN:no- 45249. 114 s.

Vella-Brodrick, D. A., & Gilowska, K. (2022). Effects of nature (greenspace) on cognitive functioning in school children and adolescents: A systematic review. Educational Psychology Review, 34(3), 37 s.

Artiklar och annan litteratur om ca 100 sidor kan tillkomma.

Referenslitteratur
IAHAIO (2021a). IAHAIO international guidelines on care, training and welfare requirements for equines in equine-assisted services. Version 1.0, Jan. 2021.

IAHAIO (2021b). IAHAIO international guidelines on care, training and welfare requirements for farm animals involved in animal-assisted interventions. Version 1.1, Sept. 2021.

IAHAIO (2021c). IAHAIO international guidelines on care, training and welfare requirements for small animals in animal-assisted interventions. Version 1.0, Sept. 2021.

IAHAIO (2018). The IAHAIO definitions for animal assisted intervention and guidelines for wellness of animals involved in AAI. Updated April 2018.

SFS (2010:800). Skollag. http:www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt (u.å.).
Pedagogiskt material.

Sveriges Veterinärmedicinska Anstalt (2019).
Gör och lär.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet Finns på lärplattformen