KURSPLAN
Engelska för ämneslärare, 61-90 hp, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers, 61-90 credits, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod:LECP18
Fastställd av:Utbildningschef 2018-05-31
Gäller fr.o.m.:2018-08-01
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:EN1
Fördjupning:G2E
Huvudområde:Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för litteraturvetenskapliga, språkvetenskapliga och ämnesdidaktiska begrepp och teorier
- redogöra för aktuell forskning och vetenskapsteori i relation till den framtida yrkesutövningen
- identifiera och definiera olika vetenskapliga metoder av relevans för akademiskt skrivande

Färdighet och förmåga

- självständigt och tillsammans med andra planera, utvärdera och utveckla engelskundervisning med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta teorier om lärande och olika elevers behov i gymnasieskolan
- värdera och tillämpa digitala verktyg i engelskundervisningen
- söka och värdera information
- tillämpa relevanta vetenskapliga metoder samt korrekt språkbruk i det akademiska skrivandet
- tillämpa akademiskt korrekt och ämnesrelevant referenshantering
- genomföra och redovisa ett didaktiskt projekt av relevans för engelskundervisning i gymnasieskolan
- kritiskt reflektera kring såväl sitt eget som andras vetenskapliga arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- analysera och kritiskt förhålla sig till engelskspråkig litteratur ur ett litteraturteoretiskt perspektiv med beaktande av sociala och kulturella skillnader samt genus och etnicitet
- granska och värdera information utifrån ett källkritiskt förhållningssätt i relation till engelskämnet
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet med avseende på engelskundervisning i gymnasieskolan

Innehåll

Delkurs 1: Engelskspråkig litteratur och kultur 3, 4 hp
Literature and Culture in the English Language 3, 4 credits

Innehåll
• Litteraturvetenskapliga begrepp och teorier
• Analys av engelskspråkig litteratur ur ett litteraturteoretiskt perspektiv

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 2: Lingvistik 2, 4 hp
Linguistics, 4 credits

Innehåll
• Språkvetenskapliga begrepp och teorier
• Språket i skolan och samhället
• Pragmatik

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.

Delkurs 3: Vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande, 4 hp
Research Methods and Academic Writing, 4 credits

Innehåll
• Vetenskapliga metoder
• Akademiskt skrivande
• Sökning efter och värdering av information
• Referenshantering
• Källkritik

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 4: Ämnesdidaktik 3, 3 hp
Subject Teaching and Learning 3, 3 credits

Innehåll
• Didaktiskt projekt

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell redovisning.

Delkurs 5: Självständigt arbete/examensarbete, 15 hp
Individual Project/Degree Project, 15 credits

Innehåll
• Individuellt självständigt arbete/examensarbete
• Granskning av vetenskapligt arbete i samband med uppsatsseminarium

Examination och betyg
Delkursen examineras genom en uppsats/examensarbete.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 120 hp inom ämneslärarprogrammet varav 30 hp UVK från termin 1 och Engelska för ämneslärare 1-30 hp ska ingå. Därutöver krävs godkänt resultat på minst 15 hp i Engelska för ämneslärare 31-60 hp eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell skriftlig tentamen, en individuell redovisning och en uppsats/examensarbete

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på examinationer motsvarande minst 22 hp.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Engelskspråkig litteratur och kultur 3: Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Lingvistik 2: Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG
Vetenskaplig metod och akademiskt skrivande: Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 3: Individuell redovisning3 hpU/G/VG
Uppsats/examensarbete15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Engelskspråkig litteratur och litteraturteori (4 hp)
Atwood, Margaret (2016). A Handmaid’s Tale. London: Random House UK. 311 sidor.

Barnes, Julian (1990). Flaubert’s Parrot. New York: Vintage. 192 sidor.

Barry, Peter (2009). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester: Manchester University Press. 338 sidor.

Conrad, Joseph (2007). Heart of Darkness. London: Penguin. 136 sidor.

Dangaremga, Tsitsi (2004). Nervous Conditions. Banbury: Ayebia Clarke Publishing. 224 sidor.

Fowles, John (2004). The French Lieutenant’s Woman. New York: Vintage. 480 sidor.

Nichols, Mike (2004). Angels in America. HBO Films. Film.

Spiegelman, Art (2003). The Complete MAUS. London: Penguin Books. 296 sidor.

Ett urval artiklar om litteraturteori och litteraturkritik. Cirka 100 sidor.

Lingvistik 2 (4 hp)
Ishihara, Noriko & Andrew D. Cohen (2010). Teaching and Learning Pragmatics: Where Language and Culture Meet. London: Routledge. 370 sidor.

Mesthrie, Rajend, Swann, Joan & Deumert Ana (2009). Introducing Sociolinguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press. 528 sidor.

Yule, George (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. 127 sidor.

Ett urval artiklar om pragmatik och sociolingvistik. Cirka 100 sidor.


Vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande (4 hp)
Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003). Academic Writing A University Writing Course. Lund: Studentlitteratur.

Modern Language Association of America (2016). MLA Handbook for Writers of Research Papers. New York: Modern Language Association of America. 160 sidor.

Ett urval artiklar om vetenskaplig metod och akademiskt skrivande. Cirka 100 sidor.


Ämnesdidaktik 3 (3 hp)
Harmer, Jeremy (2015). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education Limited. Cirka 250 sidor.

Lundahl, Bo (2012). Engelsk språkdidaktik: texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. Cirka 300 sidor.

Skolverket (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Reviderad 2017. https:www.skolverket.se/polopoly_fs/1.266015!/Laroplan_gymnasieskolan.pdf

Skolverket (2011).
Planering och genomförande av undervisning. https:johankant.files.wordpress.com/2018/03/allmc3a4nna-rc3a5d-grundskolan.pdf

Kompendium som tillhandahålles av institutionen. Cirka 80 sidor.

Ett urval vetenskapliga artiklar, multimodala texter samt nätbaserat material. Cirka 100 sidor.


Examensarbete (15 hp)
För det vetenskapliga arbetet ämnesspecifikt samt metodologiskt relevant litteratur (väljes enligt särskilda instruktioner och i samråd med handledare).


Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.