KURSPLAN
Engelska för ämneslärare, 61-90 hp, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers, 61-90 credits, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | LECP18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-05-31 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2019-05-23 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2019 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%) |
Ämnesgrupp: | EN1 |
Fördjupning: | G2E |
Huvudområde: | Engelska |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för litteraturvetenskapliga, språkvetenskapliga och ämnesdidaktiska begrepp och teorier samt omsätta dessa i ett klassrumssammanhang
- redogöra för aktuell forskning och vetenskapsteori samt aktuellt utvecklingsarbete i relation till den framtida yrkesutövningen
- identifiera och definiera olika vetenskapliga metoder av relevans för akademiskt skrivande
- redogöra för olika former av bedömning av relevans för engelskundervisningen i gymnasieskolan
- redogöra för aktuell forskning och vetenskapsteori samt aktuellt utvecklingsarbete i relation till den framtida yrkesutövningen
- identifiera och definiera olika vetenskapliga metoder av relevans för akademiskt skrivande
- redogöra för olika former av bedömning av relevans för engelskundervisningen i gymnasieskolan
Färdighet och förmåga
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla engelskundervisning med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta teorier och metoder avseende lärande och olika elevers behov i gymnasieskolan
- tillämpa relevanta digitala verktyg i engelskundervisningen
- i sitt eget arbete samt som stöd för sitt pedagogiska yrkesutövande söka och värdera information
- tillämpa relevanta vetenskapliga metoder, korrekt språkbruk samt ämnesrelevant referenshantering i det akademiska skrivandet
- konstruera prov och andra bedömningsverktyg av relevans för engelskundervisning i gymnasieskolan
- säkert och kritiskt värdera och tillämpa digitala verktyg i engelskundervisningen samt beakta betydelsen av olika mediers och digitaliseringens roll för densamma
- tillämpa relevanta digitala verktyg i engelskundervisningen
- i sitt eget arbete samt som stöd för sitt pedagogiska yrkesutövande söka och värdera information
- tillämpa relevanta vetenskapliga metoder, korrekt språkbruk samt ämnesrelevant referenshantering i det akademiska skrivandet
- konstruera prov och andra bedömningsverktyg av relevans för engelskundervisning i gymnasieskolan
- säkert och kritiskt värdera och tillämpa digitala verktyg i engelskundervisningen samt beakta betydelsen av olika mediers och digitaliseringens roll för densamma
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och kritiskt förhålla sig till engelskspråkig litteratur ur ett litteraturteoretiskt perspektiv med beaktande av sociala och kulturella skillnader samt genus och etnicitet
- granska och värdera vetenskapligt material utifrån ett källkritiskt förhållningssätt i relation till engelskämnet
- kritiskt reflektera kring såväl sitt eget som andras vetenskapliga arbete
- identifiera och reflektera över sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet med avseende på engelskundervisning i gymnasieskolan
- utveckla engelskundervisning anpassad efter en skola och ett samhälle präglade av en ökande internationalisering och hållbarhetssyn
- granska och värdera vetenskapligt material utifrån ett källkritiskt förhållningssätt i relation till engelskämnet
- kritiskt reflektera kring såväl sitt eget som andras vetenskapliga arbete
- identifiera och reflektera över sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet med avseende på engelskundervisning i gymnasieskolan
- utveckla engelskundervisning anpassad efter en skola och ett samhälle präglade av en ökande internationalisering och hållbarhetssyn
Innehåll
Delkurs 1: Engelskspråkig litteratur och kultur 3, 4 hp
Literature and Culture in the English Language 3, 4 credits
Innehåll
• Litteraturvetenskapliga begrepp och teorier
• Analys av engelskspråkig litteratur ur ett litteraturteoretiskt perspektiv
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2: Lingvistik 2, 4 hp
Linguistics, 4 credits
Innehåll
• Språkvetenskapliga begrepp, metoder och teorier
• Språkanvändning i skolan och samhället
• Kommunikativ kompetens
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 3: Ämnesdidaktik 3, 4 hp
Subject Teaching and Learning 3, 4 credits
Innehåll
Delkursen examineras genom en individuell redovisning och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4: Vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande, 3 hp
Research Methods and Academic Writing, 3 credits
Innehåll
• Vetenskapliga metoder
• Akademiskt skrivande
• Informationssökning och -värdering
• Referenshantering
• Källkritik
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 5: Uppsats/examensarbete, 15 hp
Essay/Degree Project, 15 credits
Innehåll
• Individuell uppsats/individuellt examensarbete
• Granskning av vetenskapligt arbete i samband med uppsatsseminarium
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en uppsats/ett examensarbete.
Literature and Culture in the English Language 3, 4 credits
Innehåll
• Litteraturvetenskapliga begrepp och teorier
• Analys av engelskspråkig litteratur ur ett litteraturteoretiskt perspektiv
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2: Lingvistik 2, 4 hp
Linguistics, 4 credits
Innehåll
• Språkvetenskapliga begrepp, metoder och teorier
• Språkanvändning i skolan och samhället
• Kommunikativ kompetens
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 3: Ämnesdidaktik 3, 4 hp
Subject Teaching and Learning 3, 4 credits
Innehåll
- Pedagogisk planering
- Digitala och multimodala verktyg och presentationstekniker
- Digitalt pedagogiskt material
- Provkonstruktion, bedömning och betygsättning
Delkursen examineras genom en individuell redovisning och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4: Vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande, 3 hp
Research Methods and Academic Writing, 3 credits
Innehåll
• Vetenskapliga metoder
• Akademiskt skrivande
• Informationssökning och -värdering
• Referenshantering
• Källkritik
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 5: Uppsats/examensarbete, 15 hp
Essay/Degree Project, 15 credits
Innehåll
• Individuell uppsats/individuellt examensarbete
• Granskning av vetenskapligt arbete i samband med uppsatsseminarium
Examination och betyg
Delkursen examineras genom en uppsats/ett examensarbete.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 120 hp inom ämneslärarprogrammet varav 30 hp UVK från termin 1 och Engelska för ämneslärare 1-30 hp ska ingå. Därutöver krävs godkänt resultat på minst 15 hp i Engelska för ämneslärare 31-60 hp eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell skriftlig tentamen, en individuell redovisning och en uppsats/ett examensarbete.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på examinationer motsvarande minst 22 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter, en individuell skriftlig tentamen, en individuell redovisning och en uppsats/ett examensarbete.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på examinationer motsvarande minst 22 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Engelskspråkig litteratur och kultur 3: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Lingvistik 2: Individuell skriftlig tentamen | 4 hp | U/G/VG |
Ämnesdidaktik 3: Individuell redovisning | 2 hp | U/G/VG |
Ämnesdidaktik 3: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 2 hp | U/G/VG |
Vetenskaplig metod och akademiskt skrivande: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Uppsats/examensarbete | 15 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Engelskspråkig litteratur och kultur 3 (4 hp)
Auster, Paul (1987). City of Glass. London: Penguin. 208 sidor.
Barnes, Julian (2009). Flaubert’s Parrot. London: Vintage Classics. 190 sidor.
Barry, Peter (2009). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory.
Manchester: Manchester University Press. 338 pages.
Daldry, Stephen (Regissör) (2002). The Hours. Miramax. Film.
Dangarembga, Tsitsi (2004). Nervous Conditions. Banbury: Ayebia Clarke Publishing. 224 pages.
Spiegelman, Art (2003). The Complete MAUS. London: Penguin Books. 296 pages.
Urval av noveller och dikter, ca. 30 sidor.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur och litteraturteori, ca. 60 sidor.
Lingvistik 2 (4 hp)
Ishihara, Noriko & Cohen, Andrew D. (2014). Teaching and Learning Pragmatics: Where Language and Culture Meet. London: Routledge. 370 sidor.
Mesthrie, Rajend, Swann, Joan & Deumert, Ana (2009). Introducing Sociolinguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press. 528 sidor.
Yule, George (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. 127 sidor.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom lingvistik, ca 30 sidor.
Ämnesdidaktik 3 (4 hp)
Brown, H. Douglas (2019). Language Assessment: Principles and Classroom Practices. White Plains, NY: Pearson Education. 324 s.
Bruun, Sara (2015). Digitala arbetssätt i klassrummet – att våga ta språnget. Stockholm: Gothia fortbildning. Kap 1. 15 s.
The CEFR Companion Volume https:rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 (Ca 5 sidor)
Council of Europe (2001). Common European framework of reference for langugages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. / Council of Europe (2009). Gemensam europeisk refernsram för språk: lärande, undervisning, bedömning. Skolverket. http:www.skolverket.se (pdf) 250 s.
Diaz, Patricia (2014). Arbeta formativt med digitala verktyg. Lund: Studentlitteratur. Kap. 3. 14 s.
Diaz, Patricia (2012). Webben I undervisningen: Digitala verktyg och sociala medier för lärande. Lund: Studentlitteratur. Kap 9. 4 s.
Harmer, Jeremy (2015). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education Limited. 448 s.
Hubley, Nancy (2012). Assessing Reading. I Coombe, Christine; Davidson, Peter ; O’Sullivan, Barry & Stoynoff, Stephen (Red.) The Cambridge Guide to Second Language Assessment. Cambridge: Cambridge University Press, ss. 211-217. PDF.
Hughes, Arthur (2017). Testing for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. 251 s.
Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups Utbildning AB. Kap 9. 13 s.
Lundahl, Bo (2019). Engelsk språkdidaktik: texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. Cirka 300 sidor.
McNamara, Tim (2000). Language Testing. Oxford: Oxford University Press. 80 s.
Persson, Marcus & Eriksson Björling, Mikael (2012). The Story of the Transparent Girl. I G-M Frånberg, C. Hällgren, & E Dunkels (Red.), Invisible Girl: “Ceci n’est pas un fille”. 207-209 Umeå: Print & Media. 3 s.
Skolverket (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. https:www.skolverket.se/polopoly_fs/1.266015!/Laroplan_gymnasieskolan.pdf
Uppsala universitet (2010). “Europeisk språkportfolio 16+”. http:www.fba.uu.se/verksamhet/sprakportfolio/nedladdning/
Kompendium relaterat till digitala verktyg som tillhandahålles av institutionen, ca 40 sidor.
Kompendium relaterat till lektionsplanering som tillhandahålles av institutionen, ca 40 sidor.
Ett urval vetenskapliga artiklar, multimodala texter samt nätbaserat material. Cirka 100 sidor.
Vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande (3 hp)
Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003). Academic Writing A University Writing Course.
Lund: Studentlitteratur. 399 sidor.
Gibaldi, Joseph. MLA (2016). Handbook for Writers of Research Papers. New York: The Modern Language Association of America. 160 sidor.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande, ca 30 sidor.
Uppsats/Examensarbete (15 hp)
För det vetenskapliga arbetet ämnesspecifikt samt metodologiskt relevant litteratur (väljes enligt särskilda instruktioner och i samråd med handledare).
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.
Auster, Paul (1987). City of Glass. London: Penguin. 208 sidor.
Barnes, Julian (2009). Flaubert’s Parrot. London: Vintage Classics. 190 sidor.
Barry, Peter (2009). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory.
Manchester: Manchester University Press. 338 pages.
Daldry, Stephen (Regissör) (2002). The Hours. Miramax. Film.
Dangarembga, Tsitsi (2004). Nervous Conditions. Banbury: Ayebia Clarke Publishing. 224 pages.
Spiegelman, Art (2003). The Complete MAUS. London: Penguin Books. 296 pages.
Urval av noveller och dikter, ca. 30 sidor.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur och litteraturteori, ca. 60 sidor.
Lingvistik 2 (4 hp)
Ishihara, Noriko & Cohen, Andrew D. (2014). Teaching and Learning Pragmatics: Where Language and Culture Meet. London: Routledge. 370 sidor.
Mesthrie, Rajend, Swann, Joan & Deumert, Ana (2009). Introducing Sociolinguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press. 528 sidor.
Yule, George (1996). Pragmatics. Oxford: Oxford University Press. 127 sidor.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom lingvistik, ca 30 sidor.
Ämnesdidaktik 3 (4 hp)
Brown, H. Douglas (2019). Language Assessment: Principles and Classroom Practices. White Plains, NY: Pearson Education. 324 s.
Bruun, Sara (2015). Digitala arbetssätt i klassrummet – att våga ta språnget. Stockholm: Gothia fortbildning. Kap 1. 15 s.
The CEFR Companion Volume https:rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989 (Ca 5 sidor)
Council of Europe (2001). Common European framework of reference for langugages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. / Council of Europe (2009). Gemensam europeisk refernsram för språk: lärande, undervisning, bedömning. Skolverket. http:www.skolverket.se (pdf) 250 s.
Diaz, Patricia (2014). Arbeta formativt med digitala verktyg. Lund: Studentlitteratur. Kap. 3. 14 s.
Diaz, Patricia (2012). Webben I undervisningen: Digitala verktyg och sociala medier för lärande. Lund: Studentlitteratur. Kap 9. 4 s.
Harmer, Jeremy (2015). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Pearson Education Limited. 448 s.
Hubley, Nancy (2012). Assessing Reading. I Coombe, Christine; Davidson, Peter ; O’Sullivan, Barry & Stoynoff, Stephen (Red.) The Cambridge Guide to Second Language Assessment. Cambridge: Cambridge University Press, ss. 211-217. PDF.
Hughes, Arthur (2017). Testing for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. 251 s.
Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups Utbildning AB. Kap 9. 13 s.
Lundahl, Bo (2019). Engelsk språkdidaktik: texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur. Cirka 300 sidor.
McNamara, Tim (2000). Language Testing. Oxford: Oxford University Press. 80 s.
Persson, Marcus & Eriksson Björling, Mikael (2012). The Story of the Transparent Girl. I G-M Frånberg, C. Hällgren, & E Dunkels (Red.), Invisible Girl: “Ceci n’est pas un fille”. 207-209 Umeå: Print & Media. 3 s.
Skolverket (2017). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. https:www.skolverket.se/polopoly_fs/1.266015!/Laroplan_gymnasieskolan.pdf
Uppsala universitet (2010). “Europeisk språkportfolio 16+”. http:www.fba.uu.se/verksamhet/sprakportfolio/nedladdning/
Kompendium relaterat till digitala verktyg som tillhandahålles av institutionen, ca 40 sidor.
Kompendium relaterat till lektionsplanering som tillhandahålles av institutionen, ca 40 sidor.
Ett urval vetenskapliga artiklar, multimodala texter samt nätbaserat material. Cirka 100 sidor.
Vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande (3 hp)
Björk, Lennart & Räisänen, Christine (2003). Academic Writing A University Writing Course.
Lund: Studentlitteratur. 399 sidor.
Gibaldi, Joseph. MLA (2016). Handbook for Writers of Research Papers. New York: The Modern Language Association of America. 160 sidor.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom vetenskapliga metoder och akademiskt skrivande, ca 30 sidor.
Uppsats/Examensarbete (15 hp)
För det vetenskapliga arbetet ämnesspecifikt samt metodologiskt relevant litteratur (väljes enligt särskilda instruktioner och i samråd med handledare).
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.