KURSPLAN
Engelska för ämneslärare, 91-120 hp, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers, 91-120 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | LENT20 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2019-11-20 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2020 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%) |
Ämnesgrupp: | EN1 |
Fördjupning: | A1E |
Huvudområde: | Engelska |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga teorier och förhållningssätt
- redogöra för olika litteraturkritiska tillvägagångssätt
- redogöra för olika forskningsmetoder som används inom engelskspråkig litteratur och kultur samt språkvetenskap
- redogöra för teorier och begrepp med anknytning till diskursanalys
- redogöra för forskningsanknuten ämnes-, språk- och litteraturdidaktik
- redogöra för olika litteraturkritiska tillvägagångssätt
- redogöra för olika forskningsmetoder som används inom engelskspråkig litteratur och kultur samt språkvetenskap
- redogöra för teorier och begrepp med anknytning till diskursanalys
- redogöra för forskningsanknuten ämnes-, språk- och litteraturdidaktik
Färdighet och förmåga
- tillämpa litteratur- och språkvetenskapliga teorier på avancerad nivå
- uppvisa och kommunicera goda färdigheter inom modern litteraturkritik
- tillämpa forskningsmetoder som används inom engelskspråkig litteratur och kultur samt språkvetenskap
- uppvisa och kommunicera avsevärt fördjupade kunskaper inom ett delområde av engelsk litteratur- alternativt språkvetenskap med koppling till det ämnesdidaktiska yrkesutövandet samt med beaktande av gällande normer i det akademiska skrivandet
- uppvisa och kommunicera goda färdigheter inom modern litteraturkritik
- tillämpa forskningsmetoder som används inom engelskspråkig litteratur och kultur samt språkvetenskap
- uppvisa och kommunicera avsevärt fördjupade kunskaper inom ett delområde av engelsk litteratur- alternativt språkvetenskap med koppling till det ämnesdidaktiska yrkesutövandet samt med beaktande av gällande normer i det akademiska skrivandet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring aktuella litteratur- och språkvetenskapliga forskningsfrågor
- diskutera litteratur- och språkvetenskapliga idéer och teorier i relation till det ämnesdidaktiska yrkesutövandet
- kritiskt reflektera över sina fördjupade ämneskunskaper och deras relevans för en skola och ett samhälle präglade av en ökande internationalisering och hållbarhetssyn
- diskutera litteratur- och språkvetenskapliga idéer och teorier i relation till det ämnesdidaktiska yrkesutövandet
- kritiskt reflektera över sina fördjupade ämneskunskaper och deras relevans för en skola och ett samhälle präglade av en ökande internationalisering och hållbarhetssyn
Innehåll
Delkurs 1: Engelskspråkig litteratur och kultur 4, 7,5 hp
Literature and Culture in the English Language 4, 7.5 credits
Innehåll
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2: Lingvistik 3, 7,5 hp
Linguistics 3, 7.5 credits
Innehåll
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 3: Examensarbete (2), 15 hp
Degree Project (2), 15 credits
Innehåll
Delkursen examineras genom ett examensarbete.
Literature and Culture in the English Language 4, 7.5 credits
Innehåll
- Litteraturteori och litteraturkritik
- Olika forskningsmetoder inom engelskspråkig litteratur och kultur
- Aktuella litteraturvetenskapliga forskningsfrågor
- Forskningsanknuten ämnes- och litteraturdidaktik
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2: Lingvistik 3, 7,5 hp
Linguistics 3, 7.5 credits
Innehåll
- Språkvetenskaplig teori
- Diskursanalys
- Olika forskningsmetoder inom lingvistik och diskursanalys
- Aktuella språkvetenskapliga forskningsfrågor
- Forskningsanknuten ämnesdidaktik
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 3: Examensarbete (2), 15 hp
Degree Project (2), 15 credits
Innehåll
- Självständigt genomförd ämnesdidaktiskt inriktad forskningsuppgift som redovisas i form av ett vetenskapligt examensarbete författat i enlighet med akademiska normer och principer
- Försvar av eget vetenskapligt examensarbete samt genomförande av granskning och diskussion av annat vetenskapligt examensarbete vid seminarium
Delkursen examineras genom ett examensarbete.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 180 hp inom ämneslärarprogrammet varav 45 hp UVK och Engelska 1-60 hp samt självständigt arbete I måste ingå eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter och ett examensarbete.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på examinationer motsvarande minst 22,5 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter och ett examensarbete.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på examinationer motsvarande minst 22,5 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Engelskspråkig litteratur och kultur 4: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 7,5 hp | U/G/VG |
Lingvistik 3: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 7,5 hp | U/G/VG |
Examensarbete | 15 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på digital lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1: Engelskspråkig litteratur och kultur 4
Atwood, Margaret. (2018). The Handmaid’s Tale. London: Random House UK. 324 s.
Barry, Peter. (2017). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Kapitel 5 och 13. 42 s.
Cameron, James. (Producent & Regissör) (2009). Avatar [film]. Twentieth Century Fox. USA.
Carey, Peter. (2004). Bliss. London: Faber & Faber. 304 s.
Felski, Rita. (2008). The Uses of Literature. Oxford: Blackwell Publishing. 135 s.
Janks, Hilary. (2013). Doing Critical Literacy: Texts and Activities for Students and Teachers. New York: Routledge. 166 s.
Kosofsky Sedgwick, Eve. (2008). The Epistemology of the Closet. Berkeley: University of California Press. Introduction: Axiomatic. 66 s.
Langer, Judith. (2011). Envisioning Literature: Literary Understanding and Literature Instruction. New York: Teacher’s College Press. 243 s.
Le Guin, Ursula K. (2016). The Left Hand of Darkness. London: Penguin. 288 s.
O’Connor, Erin. (2003). Preface for a post-postcolonial criticism. Victorian Studies 45(2), 217-246. 29 s.
Vetenskapliga artiklar, recensioner, datorspel och nätbaserat material, ca 60 s.
Delkurs 2: Lingvistik 3
Gee, J.P. (2014). An Introduction to Discourse Analysis Theory and Method. New York, U.S.A.: Routledge. 248 s.
Gee, J.P. (2014). How to do Discourse Analysis A Toolkit. New York, U.S.A.: Routledge. 208 s.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom lingvistik, ca 30 s.
Delkurs 3: Examensarbete 2
För det vetenskapliga arbetet ämnesspecifikt samt metodologiskt relevant litteratur (väljes enligt särskilda instruktioner och i samråd med handledare).
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.
Atwood, Margaret. (2018). The Handmaid’s Tale. London: Random House UK. 324 s.
Barry, Peter. (2017). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Kapitel 5 och 13. 42 s.
Cameron, James. (Producent & Regissör) (2009). Avatar [film]. Twentieth Century Fox. USA.
Carey, Peter. (2004). Bliss. London: Faber & Faber. 304 s.
Felski, Rita. (2008). The Uses of Literature. Oxford: Blackwell Publishing. 135 s.
Janks, Hilary. (2013). Doing Critical Literacy: Texts and Activities for Students and Teachers. New York: Routledge. 166 s.
Kosofsky Sedgwick, Eve. (2008). The Epistemology of the Closet. Berkeley: University of California Press. Introduction: Axiomatic. 66 s.
Langer, Judith. (2011). Envisioning Literature: Literary Understanding and Literature Instruction. New York: Teacher’s College Press. 243 s.
Le Guin, Ursula K. (2016). The Left Hand of Darkness. London: Penguin. 288 s.
O’Connor, Erin. (2003). Preface for a post-postcolonial criticism. Victorian Studies 45(2), 217-246. 29 s.
Vetenskapliga artiklar, recensioner, datorspel och nätbaserat material, ca 60 s.
Delkurs 2: Lingvistik 3
Gee, J.P. (2014). An Introduction to Discourse Analysis Theory and Method. New York, U.S.A.: Routledge. 248 s.
Gee, J.P. (2014). How to do Discourse Analysis A Toolkit. New York, U.S.A.: Routledge. 208 s.
Aktuella vetenskapliga artiklar inom lingvistik, ca 30 s.
Delkurs 3: Examensarbete 2
För det vetenskapliga arbetet ämnesspecifikt samt metodologiskt relevant litteratur (väljes enligt särskilda instruktioner och i samråd med handledare).
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.