KURSPLAN
Geografi, 16-30 hp, 15 högskolepoäng
Geography, 16-30 credits, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:LGOK13
Fastställd av:Utbildningschef 2022-10-31
Reviderad av: 2023-06-05
Gäller fr.o.m.:Hösten 2023
Version:2
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Naturvetenskapliga området (50%) och samhällsvetenskapliga området (50%)
Ämnesgrupp:TV9
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva och förklara centrala frågor, perspektiv, teorier och begrepp inom politisk och ekonomisk geografi
- redogöra för och ge exempel på olika perspektiv, teorier och strategier för samhällsutveckling och handel, produktion och konsumtion i en globaliserad värld inklusive hållbar utveckling, rättvisa och jämställdhet
- beskriva och förklara centrala perspektiv, teorier och strategier för hållbar stadsutveckling
- redogöra för forskningsmetoder inom ämnet geografi

Färdighet och förmåga

- söka information, kritiskt bearbeta och analysera data samt presentera dessa
- analysera centrala frågor i ämnet utifrån olika perspektiv kring hållbar utveckling
- tillämpa vetenskapliga metoder
- planera en lektionsserie i samhällskunskap, inklusive bedömning, med beaktande av olika ämnesdidaktiskt relevanta metoder och teorier, inklusive teorier om lärande samt forskning för att främja kunskapsutveckling och med hänsyn till elevers olika behov och förutsättningar i ungdoms- och vuxenutbildning
- tillämpa metoder i geografisk forskning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- förhålla sig kritiskt till vad utveckling och globalisering kan innebära genom olika perspektiv och data inklusive hållbar utveckling, klimatförändringar, intressekonflikter om naturresurser, miljörättvisa och mänskliga rättigheter
- kritiskt reflektera om olika utmaningar och perspektiv på hållbarhet i städer i olika geografiska sammanhang
- analysera och utvärdera sin egen lärandeprocess i förhållande till tidigare erhållen erfarenhet, kursens innehåll och genomförd lektionsplanering

Innehåll

Delkurs 1: Geografi med fokus på hållbar utveckling, 7,5 hp

Innehåll
• Lokalt, regionalt och internationellt arbete för hållbar utveckling
• Globalisering och internationell handel, produktions- och konsumtionsmönster
• Hållbar utveckling, klimatförändringar, miljörättvisa, intressekonflikter kring naturresurser och mänskliga rättigheter
• Forskningsmetoder inom ämnet geografi


Delkurs 2: Hållbara städer, 7,5 hp

Innehåll
• Perspektiv, teorier och begrepp kring hållbarhet och hållbar stadsutveckling
• Hållbarhetsutmaningar i olika geografiska sammanhang
• Geografididaktiskt relevanta metoder och teorier

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform. Undervisningen sker i form av inspelade föreläsningar, och övningar individuellt.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Geografi, 15 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på 10 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Geografi med fokus på hållbar utveckling: Individuell skriftlig inlämningsuppgift I5 hpU/G/VG
Geografi med fokus på hållbar utveckling: Individuell skriftlig inlämningsuppgift II2,5 hpU/G
Hållbara städer: Individuell skriftlig inlämningsuppgift I5 hpU/G/VG
Hållbara städer: Individuell skriftlig inlämningsuppgift II2,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Geografi med fokus på hållbar utveckling, 7,5 hp
Hedenus, Fredrik, Persson, Martin & Sprei, Frances (2018). Hållbar utveckling- nyanser och
tolkningar. Lund: Studentlitteratur. Läses i urval. Ca 130 s.

Momsen Henshall, Janet (2019). Gender and Development. ISBN: 9781138940628. Routledge. Ca 230 sidor.

Potter, Robert, Binns, Tony; Elliot, Jennifer A., Nel, Etienne & Smith, David W. (2018).
Geographies of Development: An introduction to development studies. New York: Routledge.
Urval. Ca 200 sidor.

Artiklar, kompendiematerial samt referenslitteratur tillkommer, ca 200 sidor.






Delkurs 2: Hållbara städer, 7,5 hp
Momsen Henshall, Janet (2019). Gender and Development. ISBN: 9781138940628. Routledge. Ca 20 sidor.

Potter, Robert, Binns, Tony; Elliot, Jennifer A., Nel, Etienne & Smith, David W. (2018).
Geographies of Development: An introduction to development studies. New York: Routledge.
Urval. Ca 100 sidor.

Skolverket (2014). Bedömningsstöd i samhällskunskap. Skolverket. 30 sidor.

Skolverket (2017). Kommentarmaterial till kursplanen i Geografi. Fritzes. 39 sidor.

Skolverket (2018). Bedömning och betygssättning. Skolverket. 54 sidor.

Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket. 299 sidor.

Vetenskapsrådet, (2002). Forskningsetiska principer inom samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. 17 sidor.

Artiklar, kompendiematerial samt referenslitteratur tillkommer, ca 200 sidor.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.