KURSPLAN
Historia för ämneslärare IIIc, 15 högskolepoäng
History for Secondary School Subject Teachers IIIc, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:LHCT22
Fastställd av:Utbildningschef 2022-04-29
Gäller fr.o.m.:Hösten 2022
Version:1
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:HI2
Fördjupning:A1E
Huvudområde:Historia

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- kontextualisera valt professionsanknutet problemområde inom ämnet historia i relation till relevant forskning
- redogöra för vetenskaplig teori och metod av relevans för valt problemområde

Färdighet och förmåga

- självständigt planera och genomföra en ämnesteoretisk vetenskaplig undersökning
- tillämpa vetenskaplig teori och metod av relevans för valt problemområde
- tillämpa forskningsetiska principer av relevans för valt problemområde
- tillämpa kommunikativ förmåga relaterat till det genomförda arbetet med
beaktande av gällande normer i det vetenskapliga samtalet och det akademiska
skrivandet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- diskutera och positionera det egna resultatet i förhållande till ämnesteoretisk
forskning och vetenskaplig diskussion
- reflektera över val av teori och metod i relation till valt problemområde
- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i forskningsprocessen
- granska och diskutera annat ämnesteoretiskt vetenskapligt arbete
- identifiera behov av ytterligare kunskap med relevans för valt problemområde

Innehåll

· Genomförande av ämnesteoretisk vetenskaplig undersökning
· Försvar av egen ämnesteoretisk vetenskaplig undersökning
· Opponering på annan vetenskaplig undersökning

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av handledning i grupp eller individuellt.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 52,5 hp i Historia för ämneslärare I och II eller motsvarande varav uppsats 7,5 hp eller motsvarande ska ingå. Dessutom krävs godkänt resultat på Förskola, skola och läraryrke på vetenskaplig grund (UVK), 10,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp, Lärande och utveckling för ämneslärare (UVK), 7,5 hp samt Vetenskapliga perspektiv och metoder (UVK), 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom att studenten vid seminarium försvarar sin uppsats och genomför
opposition samt vid ytterligare seminarier visar väl utvecklad förmåga till god
seminariekultur.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer
information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning
tillhandahålls vid kursstart.

Bedömning sker utifrån kursplanens lärandemål och bedömningsgrunder som preciseras i
studieguiden. Såväl kvaliteten på uppsatsen som oppositionen ligger till grund för
bedömningen med betygsättningen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie
examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt
att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om
byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett
examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Uppsats15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Litteratururval sker i samråd med handledare och examinator.

Nyberg, Kenneth (2021). Att skriva uppsats i historia. Anvisningar för uppsatsskrivning på grund och avancerad nivå. 23 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen