![](/sitevision/proxy/studera/valj-utbildning/kurser.html/svid12_737040d616f18ef66a83f/2147344508/images/hlk.png)
KURSPLAN
Intellektuell funktionsnedsättning, grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Intellectual Disability, basic course, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | LIFK13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-10-17 |
Reviderad av: | 2023-11-06 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2023 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
Ämnesgrupp: | PE1 |
Fördjupning: | G1F |
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teoretiska perspektiv på och innebörden av intellektuell funktionsnedsättning i ett historiskt och samtida perspektiv
- redogöra för olika orsaker till intellektuell funktionsnedsättning samt översiktligt beskriva närliggande och komplementära funktionsnedsättningar
- identifiera och förklara konsekvenser av funktionsnedsättningen i relation till inkluderings- och exkluderingsprocesser
- redogöra för olika orsaker till intellektuell funktionsnedsättning samt översiktligt beskriva närliggande och komplementära funktionsnedsättningar
- identifiera och förklara konsekvenser av funktionsnedsättningen i relation till inkluderings- och exkluderingsprocesser
Färdighet och förmåga
- reflektera över omgivningens betydelse för personer med intellektuell funktionsnedsättning med stöd av olika vetenskapliga perspektiv
- reflektera över ett specialpedagogiskt förhållningssätt i relation till individens förutsättningar och behov samt tolka den omgivande miljöns betydelse för fortsatt utveckling och lärande
- reflektera över ett specialpedagogiskt förhållningssätt i relation till individens förutsättningar och behov samt tolka den omgivande miljöns betydelse för fortsatt utveckling och lärande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt diskutera stödinsatser som främjar delaktighet och lärande hos personer intellektuell funktionsnedsättning
- kritiskt diskutera och värdera sitt eget förhållningssätt och bemötande
- kritiskt diskutera och värdera sitt eget förhållningssätt och bemötande
Innehåll
- Intellektuell funktionsnedsättning i ett samtida och historiskt perspektiv
- Förklaringsmodeller och orsaker till intellektuell funktionsnedsättning, närliggande och komplementära funktionsnedsättningar
- Samhällets stödsystem och samverkanspartners
- Inkluderings- och exkluderingsprocesser
- Förhållningssätt, stöd och bemötande
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarium, 3,5 hp samt individuell skriftlig inlämningsuppgift, 4hp.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom VG på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom seminarium, 3,5 hp samt individuell skriftlig inlämningsuppgift, 4hp.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom VG på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Seminarium | 3,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Guralnick, Michael J. (2005). Early Intervention for Children with Intellectual Disabilities: Current Knowledge and Future Prospects. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 18. 313-324. 12 s.
Hejlskov, Elvén, Bo (2018). Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder. Studentlitteratur. 232 s.
Ineland, Jens, Molin, Martin & Sauer, Lennart (2019). Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. (3:e rev.uppl.). Gleerups. 216 s.
Klefbeck, Kamilla (2022). Att få tillträde till lärprocesser - Professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan. [Doktorsavhandling]. Malmö Universitet. (80-117). 37 s.
Lisle, Angela Mary (2007). Assessing learning styles of adults with intellectual difficulties. Journal of Intellectual Disabilities. 11 (1). 23 -45. 22 s.
Rosendahl, Jenny (2022). Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning – i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer. [Doktorsavhandling]. Stockholms universitet. (1 – 100). 100 s.
Söderman, Lena & Nordlund, Mårten (red.) (2019). Omsorgsboken: möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning. Liber. valda delar ca 100 s.
Wåger, Jonny. Östlund, Daniel. (red.). (2021). Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Studentlitteratur. 248 s.
Vetenskapliga artiklar eller avhandlingskapitel utifrån valt område kopplat till individuell uppgift. Cirka 25 s.
Nationella och internationella styrdokument (Barnkonventionen, FN:s globala mål, Läroplaner, Skollagen, Diskrimineringslagen och Socialtjänstlagen).
Hejlskov, Elvén, Bo (2018). Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder. Studentlitteratur. 232 s.
Ineland, Jens, Molin, Martin & Sauer, Lennart (2019). Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. (3:e rev.uppl.). Gleerups. 216 s.
Klefbeck, Kamilla (2022). Att få tillträde till lärprocesser - Professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan. [Doktorsavhandling]. Malmö Universitet. (80-117). 37 s.
Lisle, Angela Mary (2007). Assessing learning styles of adults with intellectual difficulties. Journal of Intellectual Disabilities. 11 (1). 23 -45. 22 s.
Rosendahl, Jenny (2022). Inflytande och delaktighet för unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning – i lokalsamhällets sociala arenor och demokratiska processer. [Doktorsavhandling]. Stockholms universitet. (1 – 100). 100 s.
Söderman, Lena & Nordlund, Mårten (red.) (2019). Omsorgsboken: möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning. Liber. valda delar ca 100 s.
Wåger, Jonny. Östlund, Daniel. (red.). (2021). Hållbart och meningsfullt lärande - Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Studentlitteratur. 248 s.
Vetenskapliga artiklar eller avhandlingskapitel utifrån valt område kopplat till individuell uppgift. Cirka 25 s.
Nationella och internationella styrdokument (Barnkonventionen, FN:s globala mål, Läroplaner, Skollagen, Diskrimineringslagen och Socialtjänstlagen).
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen