KURSPLAN
Källkritik bland viraler, alternativa fakta och fejkade nyheter, 7,5 högskolepoäng
Source Criticism in the Age of Virals, Alternative Facts and Fake News, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod:LKKG12
Fastställd av:Utbildningschef 2022-04-04
Gäller fr.o.m.:Hösten 2022
Version:1
Diarienummer:JU 2022/1675-113
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:MK1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande teorier och praktiska tillämpningar inom källkritik
- beskriva hur medielandskapet har förändrats de senaste decennierna och vad det har inneburit för spridningen av falsk information
- identifiera och beskriva olika typer av falsk information

Färdighet och förmåga

- tillämpa kritiskt tänkande och källkritiska principer för att värdera information
- använda relevant forskning för att motivera vikten av kritiskt tänkande och källkritik i det digitala medielandskapet
- kommunicera kritiskt tänkande och källkritik till en specifik målgrupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över de demokratiska möjligheter och utmaningar som förändringar i medielandskapet har skapat
- värdera och diskutera tänkbara lösningar på problemet med falsk information och problematisera dessa
- problematisera och reflektera över sanningsbegreppet och dess samtida betydelse

Innehåll

• Journalistik och medier i förändring
• Olika typer av falsk information
• Demokratiska möjligheter och utmaningar i det samtida medielandskapet
• Förklaringar till att falsk information får stor spridning
• Källkritik i teorin och praktiken
• Grundläggande epistemologi och sanningsbegreppet

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänt på två individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Kursen examineras genom tre individuella skriftliga inlämningsuppgifter och två seminarier.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 11 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 22,5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 32,5 hpU/G/VG
Seminarium1,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Larsson, Åsa. & Jonjons, Linnéa (2018). Viralgranskarens handbok. Mondial. 172 sidor.

Macnamara, Jim. (2020). Beyond Post-Communication. Peter Lang Publishing. 303 sidor.

Thurén, Torsten, & Werner, Jack. (2019). Källkritik. Liber. 273 sidor.

Truedson, Lars. (Red.). (2018). Fejk, filter och faktaresistens - hotar sociala medier demokratin? Institutet för mediestudier. 172 sidor.

Texter om 200 sidor tillkommer.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html


Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen