KURSPLAN
Lärande, undervisning och bildning, 7,5 högskolepoäng
Learning, Teaching and Bildung, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LLBG14
Fastställd av:Utbildningschef 2024-04-19
Gäller fr.o.m.:Hösten 2024
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:PE1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för hur utbildning kan organiseras, vilka olika vetenskapliga teorier och ideologier som ligger till grund för hur undervisning utformas och lärande bedöms
- redogöra för planering och genomförande av intervju samt analys av intervjudata
- beskriva hur innehållet i en aktuell forskningsartikel är relaterad till något av områdena lärande, undervisning och bildning

Färdighet och förmåga

- tillämpa intervju som datainsamlingsmetod och analysera egeninsamlade data
- reflektera över vetenskapliga teorier i relation till lärande, undervisning och bildning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera och kritiskt diskutera utbildning och bildning ur såväl ett samhälleligt som ett pedagogiskvetenskapligt perspektiv

Innehåll

  • Utbildning och bildning
  • Intervju som metod
  • Lärande och undervisning

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är gruppseminarium samt individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium2,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Kristensson Uggla, Bengt. (2014). Gränspassager. Bildning i tolkningens tid. Santérus förlag. 157 s.

Kvale, Steinar. & Brinkmann, Svend (2014). Introduktion till intervjuforskning. I Steinar Kvale & Svend Brinkmann, Svend. Den kvalitativa forskningsintervjun. 17-41 s. Studentlitteratur. 23 s.

Larsson, Timmy (2018). Ellen Key – valfrihetspedagogen. I Forsell, Anna. Boken om pedagogerna. s 73-100. Liber. 27 s.

Liedman, Sven-Eric (2012). Hets!: en bok om skolan. Albert Bonniers Förlag. 330 s.

Lindholm, Marika (2018). Waldorfpedagogiken och waldorfskolan. I Anna Forsell, Boken om pedagogerna. s 180-195. Liber. 15 s.

Mark, Eva (2009:7). Livslångt lärande ur bildningsperspektiv som strategi för högskolan. Grundtvigsinstitutet, Göteborgs universitet. 66 s. www.ufn.gu.se/digitalAssets/1277/1277093_rapport7.pdf


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen