KURSPLAN
Lärande och utveckling för förskollärare (UVK), 7,5 högskolepoäng
Learning and Development for Preschool Teachers (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LLFG14
Fastställd av:Utbildningschef 2024-04-25
Gäller fr.o.m.:Hösten 2024
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Undervisningsområdet
Ämnesgrupp:UV1
Fördjupning:G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för teorier om barns utveckling och lärande ur ett historiskt och förskolepedagogiskt perspektiv

Färdighet och förmåga

- reflektera över barns personligheter och tidiga identitetsbildning utifrån omgivningens betydelse
- jämföra huvuddragen i teorier om barns utveckling och lärande med stöd av olika vetenskapliga perspektiv
- tillämpa informationsteknik som verktyg för kunskapsgestaltning och presentationsform i olika lärandesituationer
- tillämpa akademiskt skrivande på grundläggande nivå

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritisk analysera teoribildningar om barns lärande och utveckling

Innehåll

  • Utvecklingsvetenskapliga perspektiv på barns mångsidiga utveckling
  • Teoretiska perspektiv på förhållandet mellan lärandeutveckling, språk och tänkande
  • Yngre barns varande och växande; toddlarkulturer
  • Grundläggande informationssökning av vetenskaplig litteratur
  • Alternativa presentationsformer och kunskapsgestaltning

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination

Formerna för examination är seminarium, individuell skriftlig tentamen och gruppredovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på samtliga uppgifter. För kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på skriftlig tentamen.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Gruppredovisning2,5 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG
Seminarium1 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Brodin, Marianne (1998). Att bli sig själv: Daniel Stems teori i förskolans vardag. Liber. 145 s.

Forsell, Anna (Red.) (2018). Boken om pedagogerna. Liber. 448 s.

Lindgren, Anne-li., Pramling, Niklas & Säljö, Roger (Red.) (2020). Förskolan och barns
utveckling: grundbok för förskollärare. (2. uppl.)Gleerups. 308 s.

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Natur & Kultur. 64 s.

Säljö, Roger (2022). Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer. (2. uppl.) Gleerups. 200 s.

Tillkommer: Vetenskapliga artiklar

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Referenslitteratur
Ahrne, Göran & Svensson, Peter (Red.). (2022). Handbok i kvalitativa metoder. (Tredje utgåvan reviderad). Liber. 300 s

Bergman, Marina (2022). Att studera på högskolan. Studentlitteratur. 248 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen