![](/sitevision/proxy/studera/valj-utbildning/kurser.html/svid12_737040d616f18ef66a83f/2147344508/images/hlk.png)
KURSPLAN
Att leda livslångt lärande för hållbara arbetsplatser, 7,5 högskolepoäng
Leading Lifelong Learning for Sustainable Workplaces, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | LLLR24 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2024-01-11 |
Reviderad av: | 2024-03-15 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
Ämnesgrupp: | PE1 |
Fördjupning: | A1N |
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera det livslånga lärandets roll i policyer för social hållbarhet
- beskriva och förklara teoretiska begrepp som relaterar till vuxnas livslånga lärande på individuell och organisatorisk nivå
- beskriva och förklara teoretiska begrepp som relaterar till vuxnas livslånga lärande på individuell och organisatorisk nivå
Färdighet och förmåga
- konstruera teoretiska ramverk för social hållbarhet i arbetslivet
- utifrån praktiska exempel från arbetslivets kontexter, tillämpa teoretiska ramverk och begrepp för livslångt lärande
- analysera och reflektera över användandet av teoretiska ramverk och begrepp för att organisera och leda för hållbara arbetsplatser
- utifrån praktiska exempel från arbetslivets kontexter, tillämpa teoretiska ramverk och begrepp för livslångt lärande
- analysera och reflektera över användandet av teoretiska ramverk och begrepp för att organisera och leda för hållbara arbetsplatser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över och diskutera olika aspekter av att leda livslångt lärande för hållbara arbetsplatser
- utifrån ett social hållbarhets-perspektiv utvärdera långsiktiga konsekvenser av insatser för livslångt lärande
- utifrån ett social hållbarhets-perspektiv utvärdera långsiktiga konsekvenser av insatser för livslångt lärande
Innehåll
- Livslångt lärande och social hållbarhet
- Den lärande individen
- Lärande i arbetslivet
- Att leda livslångt lärande i arbetslivet
- Policyer för socialt hållbar utveckling
- Teorier och begrepp relaterade till livslångt lärande
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.Även undervisning på annat skandinaviskt språk kan förekomma.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen om 180 hp med lägst 90 hp inom det samhällsvetenskapliga området eller i pedagogik, eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Betygen A, B, C, D och E är alla godkända betyg. Kursbetyg sätts när alla examinationsmoment är avklarade med minst betyget godkänt eller E. Kursbetyget bestäms av betyget på individuell skriftlig inlämninguppgift.
Formerna för examination är muntilg tentamen och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information om bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Betygen A, B, C, D och E är alla godkända betyg. Kursbetyg sätts när alla examinationsmoment är avklarade med minst betyget godkänt eller E. Kursbetyget bestäms av betyget på individuell skriftlig inlämninguppgift.
Formerna för examination är muntilg tentamen och individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information om bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Muntlig tentamen | 2 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bjursell, Cecilia. Lärande i arbetslivet
Gary P. Latham & Marie-Hélène Budworth (2007). The Study of Work Motivation in the 20th Century.
Illeris, Knud (2017). Peter Jarvis and the understanding of adult learning. International Journal of Lifelong Education, 36(1/2), 35–44.
Illeris, Knud (2004). A model for learning in working life. The Journal of Workplace Learning, 16(8), 431–441.
Maren Elfert (2019). Lifelong learning in Sustainable Development Goal 4: What does it mean for UNESCO’s rights-based approach to adult learning and education? International Review of Education, 65(4), 537–556.
Päivi Tynjälä (2008). Perspectives into learning at the workplace. Educational research review, 3(2), 130-154.
Ruth Kanfer, Michael Frese & Russell E. Johnson (2017). Motivation related to work: A century of progress. Journal of Applied Psychology, 102(3), 338–355.
Artiklar och annan litteratur kan tillkomma.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Gary P. Latham & Marie-Hélène Budworth (2007). The Study of Work Motivation in the 20th Century.
Illeris, Knud (2017). Peter Jarvis and the understanding of adult learning. International Journal of Lifelong Education, 36(1/2), 35–44.
Illeris, Knud (2004). A model for learning in working life. The Journal of Workplace Learning, 16(8), 431–441.
Maren Elfert (2019). Lifelong learning in Sustainable Development Goal 4: What does it mean for UNESCO’s rights-based approach to adult learning and education? International Review of Education, 65(4), 537–556.
Päivi Tynjälä (2008). Perspectives into learning at the workplace. Educational research review, 3(2), 130-154.
Ruth Kanfer, Michael Frese & Russell E. Johnson (2017). Motivation related to work: A century of progress. Journal of Applied Psychology, 102(3), 338–355.
Artiklar och annan litteratur kan tillkomma.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen