![](/sitevision/proxy/studera/valj-utbildning/kurser.html/svid12_737040d616f18ef66a83f/2147344508/images/hlk.png)
KURSPLAN
Musik ll för grundlärare, 15 högskolepoäng
Music ll in Primary School, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | LM2K13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2023-04-05 |
Reviderad av: | 2024-06-07 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | 2024/2590-113 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Övrigt |
Ämnesgrupp: | UV3 |
Fördjupning: | G1F |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara musikens funktion och roll i i vardagliga såväl som rituella sammanhang
- beskriva musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang
- identifiera utmaningar och möjligheter för musikläraren i mötet med nyanlända elever, inbegripet principer för interkulturell pedagogik
- redogöra för olika musikdidaktiska förhållningssätt och beskriva innebörden av dessa i relation till yrkesverksamheten
- beskriva musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang
- identifiera utmaningar och möjligheter för musikläraren i mötet med nyanlända elever, inbegripet principer för interkulturell pedagogik
- redogöra för olika musikdidaktiska förhållningssätt och beskriva innebörden av dessa i relation till yrkesverksamheten
Färdighet och förmåga
- visa sådana musikaliska färdigheter i sång, ensembleinstrument och rörelse som krävs för musikundervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6 samt förmåga att tillämpa dessa för didaktiskt arbete
- tillämpa principer för pedagogisk ledning med relevans och kvalitet som krävs för undervisning och lärande i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
- urskilja elevers olika behov och skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas i musik
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera musikundervisning i enlighet med gällande styrdokument för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
- beakta jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i musikdidaktiska diskussioner
- använda digitala verktyg vid musikaliskt skapande
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring hur frågor som rör identitet, sexualitet och relationer kan ta sig uttryck i musiken
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
- tillämpa principer för pedagogisk ledning med relevans och kvalitet som krävs för undervisning och lärande i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
- urskilja elevers olika behov och skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas i musik
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utvärdera musikundervisning i enlighet med gällande styrdokument för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
- beakta jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i musikdidaktiska diskussioner
- använda digitala verktyg vid musikaliskt skapande
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring hur frågor som rör identitet, sexualitet och relationer kan ta sig uttryck i musiken
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera sin kompetens för det musikdidaktiska arbetet och identifiera ytterligare behov av kunskaper och färdigheter
- kritiskt reflektera över olika musikdidaktiska och musikpedagogiska förhållningssätt utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- kritiskt reflektera över olika musikdidaktiska och musikpedagogiska förhållningssätt utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
- Sång, ackompanjemang och ensemblespel
- Digitala verktyg
- Musikens roll och funktioner i olika sammanhang
- Populärmusik och skola
- Musikdidaktiska och musikpedagogiska perspektiv, inklusive jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv
- Fältstudier, musikdidaktik år F-6
- Didaktiska processer: didaktiska val, planering, genomförande, uppföljning och utvärdering
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna samt genomgången kurs Musik I för grundlärare 15 hp eller motsvarande
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemål utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell redovisning av didaktiskt orienterad ensembleuppgift, en individuell redovisning i sång och ensembleinstrument, en gruppredovisning av musikdidaktisk uppgift samt två individuella inlämningsuppgifter. Gruppredovisning kan i förekommande fall endast omexamineras nästa gång kursen genomförs.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 12,5 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Lärandemål utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell redovisning av didaktiskt orienterad ensembleuppgift, en individuell redovisning i sång och ensembleinstrument, en gruppredovisning av musikdidaktisk uppgift samt två individuella inlämningsuppgifter. Gruppredovisning kan i förekommande fall endast omexamineras nästa gång kursen genomförs.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst 12,5 hp.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell redovisning 1 | 4 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning 2 | 4 hp | U/G/VG |
Gruppredovisning | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 3 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 3 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bamford, Anne (2006). The wow factor: Global research compendium on the impact of the arts in education. Münster: Waxmann. s. 103-138
Ericsson, Claes & Lindgren, Monica (2011). Perspektiv på populärmusik och skola. Studentlitteratur. 181 s.
Falthin, Annika & Mars, Annette (red.) Institutionen för musik, pedagogik och samhälle (2020).
Perspektiv på musikpedagogiska praktiker: Undervisa i musik – ett komplext uppdrag. Kapitel 3 och 5. Stockholm: Kungl. Musikhögskolan.
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1434446/FULLTEXT01.pdf 53 s.
Hanken, Ingrid Maria & Johansen, Geir (2024). Musikundervisningens didaktik. kap 12-18. Gleerups. 63 s.
Jansson, Roine (2011). Stora musikguiden: Musikteori för alla (2 uppl.). Notfabriken. 208 s.
Skolforskningsinstitutet (2023) Att stödja elevers lärande i musik-undervisning i grund- och gymnasieskolan. Solna: Skolforskningsinstitutet. 85 s
www.skolfi.se/wp-content/uploads/2023/06/Att-stodja-elevers-larande-i-musik-pdf.pdf
Skolverket (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i musik – grundskolan. Stockholm: Skolverket. www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial/2022/kommentarmaterial-till-kursplanen-i-musik---grundskolan
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Skolverket.
Skolverket (2019). Olika förutsättningar för flickor och pojkar i musikklassrummet. Stockholm: Skolverket. www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och utvarderingar/artiklar-om-forskning/olika-forutsattningar-for-flickor-och-pojkar-i-musikklassrummet
Skåreus, Eva (2018) Estetiska ämnen och genus ,Gleerups, prepress Falkenberg. 15 sidor i urval
Theorell, Töres (2020). Noter om musik och hälsa. (3 uppl.). Karolinska Institutet University Press. 125 s.
Varköy, Öivind & Söderman, Johan (2014). Musik för alla: Filosofiska och didaktiska perspektiv på musik, bildning och samhälle. Studentlitteratur. 214 s.
Artiklar om 150 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Noter och musikaliskt material om 50 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.
Ericsson, Claes & Lindgren, Monica (2011). Perspektiv på populärmusik och skola. Studentlitteratur. 181 s.
Falthin, Annika & Mars, Annette (red.) Institutionen för musik, pedagogik och samhälle (2020).
Perspektiv på musikpedagogiska praktiker: Undervisa i musik – ett komplext uppdrag. Kapitel 3 och 5. Stockholm: Kungl. Musikhögskolan.
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1434446/FULLTEXT01.pdf 53 s.
Hanken, Ingrid Maria & Johansen, Geir (2024). Musikundervisningens didaktik. kap 12-18. Gleerups. 63 s.
Jansson, Roine (2011). Stora musikguiden: Musikteori för alla (2 uppl.). Notfabriken. 208 s.
Skolforskningsinstitutet (2023) Att stödja elevers lärande i musik-undervisning i grund- och gymnasieskolan. Solna: Skolforskningsinstitutet. 85 s
www.skolfi.se/wp-content/uploads/2023/06/Att-stodja-elevers-larande-i-musik-pdf.pdf
Skolverket (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i musik – grundskolan. Stockholm: Skolverket. www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial/2022/kommentarmaterial-till-kursplanen-i-musik---grundskolan
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. Skolverket.
Skolverket (2019). Olika förutsättningar för flickor och pojkar i musikklassrummet. Stockholm: Skolverket. www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och utvarderingar/artiklar-om-forskning/olika-forutsattningar-for-flickor-och-pojkar-i-musikklassrummet
Skåreus, Eva (2018) Estetiska ämnen och genus ,Gleerups, prepress Falkenberg. 15 sidor i urval
Theorell, Töres (2020). Noter om musik och hälsa. (3 uppl.). Karolinska Institutet University Press. 125 s.
Varköy, Öivind & Söderman, Johan (2014). Musik för alla: Filosofiska och didaktiska perspektiv på musik, bildning och samhälle. Studentlitteratur. 214 s.
Artiklar om 150 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Noter och musikaliskt material om 50 sidor tillkommer enligt lärares anvisningar.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.