KURSPLAN
Medicinens historia: En introduktion, 7,5 högskolepoäng
The History of Medicine: An Introduction, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod:LMCG14
Fastställd av:Utbildningschef
Gäller fr.o.m.:Våren 2024
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Humanistiska området
Ämnesgrupp:HI2
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Historia

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för hur medicinska fältet har påverkat samhällen historiskt, såväl nationellt som internationellt
- redogöra för historiska perspektiv kopplade till medicinens framväxt som ett kunskapsfält
- beskriva den medicinhistoriska utvecklingen från 1750 fram till idag

Färdighet och förmåga

- sammanfatta hur svensk och internationell forskning behandlar teman som medikalisering, institutionalisering och kritik mot den medicinska maktutövningen under tidsperioden från 1750 till idag
- tillämpa historiska perspektiv på medicinens samspel med kultur och politik

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över hur medikalisering och institutionalisering har präglat moderna samhällen
- diskutera kopplingarna mellan medicinsk vetenskap, kultur och politik
- värdera och diskutera olika vetenskapliga perspektiv på medicinhistoria

Innehåll

• Framväxten av medicin som vetenskap sedan 1750
• Kopplingar mellan medicinsk vetenskap, kultur och politik
• Medikalisering och institutionalisering
• Den medicinska blicken

Undervisningsformer

Undervisningen sker helt på distans.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är individuell redovisning och individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på minst 4,5 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell redovisning1 hpU/G
Seminarium2 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 12 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 22,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bynum, William F. (2008). The history of medicine: a very short introduction. Oxford University Press. 169 sidor.

Bengt Erik Eriksson och Roger Qvarsell (Red.), Hur ska själen läkas? Den psykiatriska vårdens förändringar. Natur och Kultur. 40 sidor.

Johannisson, Karin (1990). Medicinens öga. Sjukdom, medicin och samhälle – historiska erfarenheter. Nordstedt. 221 sidor.

Larsson, Jonas och Jönsson, Lars-Eric (2001). Behandlingstanken inom svensk sinnessjukvård under 1800-talet. Historisk tidskrift 121 s. 511-540.

Porter, Roy (2003). Madness: A Brief History. Oxford University Press. 265 sidor.

Scandia (2009). Psykiatriens historie hos Michel Foucault, Scandia 72(2). Tillgänglig online: www.journals.lub.lu.se/scandia/article/view/1719. 140 sidor.

Kompendium ca. 250 sidor (tillhandahålls kostnadsfritt av HLK).

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Referenslitteratur:
Uddenberg, Nils (2015). Lidande och läkedom 1. Medicinens historia fram till 1800. Fri Tanke. 357 sidor.

Uddenberg, Nils (2015). Lidande och läkedom 2. Medicinens historia från 1800 till 1950. Fri Tanke. 450 sidor.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen