KURSPLAN
Opinionsbildning och PR, 7,5 högskolepoäng
Public Opinion and PR, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:LOBK13
Fastställd av:Utbildningschef 2023-05-26
Gäller fr.o.m.:Hösten 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:MK1
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för olika medie- och kommunikationsvetenskapliga perspektiv på opinionsbildning och public relations i ett digitalt medielandskap och en globaliserad värld
- identifiera och beskriva hur olika aktörer kommunicerar via både traditionella och sociala medier för att påverka allmänna uppfattningar, attityder och åsikter

Färdighet och förmåga

- tillämpa etablerade strategier för att analysera omvärlden, skapa förtroende och nå ut med budskap i både traditionella och sociala medier
- utveckla och presentera konkreta förslag på hur opinionsbildande verksamhet kan främja hållbar samhällsutveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och värdera olika aktörers strategier för opinionsbildning och public relations
- problematisera samtida opinionsbildning och public relations utifrån ett hållbarhetsperspektiv

Innehåll

  • Teoretiska perspektiv på opinionsbildning och PR
  • Demokrati och offentlighet
  • Organisationers strategier för att skapa förtroende och nå ut med budskap
  • Omvärldsanalys, pressmeddelanden och presskonferenser
  • Opinionsbildning i ett digitalt medielandskap och en globaliserad värld
  • Hållbarhetsperspektiv på opinionsbildning och PR
  • Aktivism

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 45 hp i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom ett seminarium, två individuella skriftliga inlämningsuppgifter och en gruppredovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst två examinationer.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium1,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 12 hpU/G/VG
Gruppredovisning2 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 22 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Coombs, Timothy W. (2013). It’s Not Just PR: Public Relations in Society (2. uppl.). John Wiley Sons Inc. 168 p.

Larsson, Larsåke (2014). Tillämpad kommunikationsvetenskap (4. uppl.). Studentlitteratur. 374 s.

Lind, Håkan, Lindahl, Jenny & Borgs, Martin (2023). Medietränad: Så får du ut ditt budskap i media. Atticus Communications. 262 s.

Munchi, Debashish (2020). Public Relations and Sustainable Citizenship. Routledge. 102 s.

Rosenfeld, Sophia (2018). Democracy and Truth: A Short History. University of Pennsylvania Press. 224 s.

Strömbäck, Jesper & Nord, Lars (2013). Kampen om opinionen: Politisk kommunikation under svenska valrörelser. SNS Förlag. 333 s.

Swann, Patricia (2019). Cases in Public Relations Management. Routledge. 622 s.

Artiklar. 200 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html


Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen