![](/sitevision/proxy/studera/valj-utbildning/kurser.html/svid12_737040d616f18ef66a83f/2147344508/images/hlk.png)
KURSPLAN
Pedagogik I, 30 högskolepoäng
Education I, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | LP1G16 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-11-17 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2023-05-16 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2023 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
Ämnesgrupp: | PE1 |
Fördjupning: | G1N |
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för hur människo-, samhälls- och kunskapssyn har påverkat och påverkar det sätt på vilket utbildning och undervisning organiseras, utformas och bedöms
- beskriva pedagogikens vetenskapliga grunder och dess inverkan på utbildningsplanering och värdering på individuell, organisations- och samhällsnivå
- beskriva pedagogikens vetenskapliga grunder och dess inverkan på utbildningsplanering och värdering på individuell, organisations- och samhällsnivå
Färdighet och förmåga
- urskilja centrala begrepp inom pedagogiken och härleda dem till vetenskapliga teorier samt reflektera över dessas individuella och samhälleliga konsekvenser
- sammanfatta pedagogiken som vetenskap och reflektera över ömsesidighet i pedagogiska sammanhang och dess inverkan på individer, grupper och didaktiska val
- sammanfatta pedagogiken som vetenskap och reflektera över ömsesidighet i pedagogiska sammanhang och dess inverkan på individer, grupper och didaktiska val
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över pedagogikens samhällsfunktion samt utbildningens och bildningens roll i samhällsutvecklingen
- kritiskt granska vetenskapliga ansatser i relation till pedagogikens grunder samt diskutera implikationer av olika kunskapssyn, didaktiska val samt bedömningsformer.
- kritiskt granska vetenskapliga ansatser i relation till pedagogikens grunder samt diskutera implikationer av olika kunskapssyn, didaktiska val samt bedömningsformer.
Innehåll
Delkurs 1. Pedagogik och samhälle, 7,5 hp
Education and society, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för samband mellan människo-, samhälls- och kunskapssyn i ett historiepedagogiskt perspektiv
- beskriva hur kunskapssamhället och det livslånga lärandet är relaterat till förutsättningar för att leva och verka i dagens samhälle
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa det pedagogiska forskningsområdets centrala begrepp på ett adekvat sätt
- diskutera och jämföra några pedagogiska strömningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- problematisera pedagogiska nyckelbegrepp i det samtida samtalet om pedagogik och samhälle
Innehåll
• Historiska perspektiv på kunskap
• Kunskapssamhället
• Livslångt lärande
• Centrala pedagogiska begrepp
• Lärande i arbetslivet
• Formellt, icke-formellt och informellt lärande
Examination
Delkursen examineras genom seminarier samt individuell skriftlig inlämningsuppgift. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd.
Delkurs 2. Lärande, undervisning och bildning, 7,5 hp
Learning, teaching and Bildung, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för hur utbildningen kan organiseras, vilka olika vetenskapliga teorier som ligger till grund för hur undervisning utformas och lärande bedöms
- redogöra för planering och genomförande av intervju samt för analys av intervjudata
- beskriva hur innehållet i en aktuell forskningsartikel är relaterad till något av områdena lärande, undervisning och bildning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa intervju som datainsamlingsmetod och analysera egeninsamlade data
- reflektera över vetenskapliga teorier i relation till lärande, undervisning och bildning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- värdera och kritiskt diskutera utbildning och bildning ur såväl ett samhälleligt som ett pedagogiskvetenskapligt perspektiv
Innehåll
• Utbildning och bildning
• Intervju som metod
• Lärande och undervisning
Examination
Delkursen examineras genom seminarier samt individuell skriftlig inlämningsuppgift. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd.
Delkurs 3. Pedagogikens vetenskapliga grunder, 7,5 hp
Scientific foundations in education, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- identifiera och redogöra för pedagogikens vetenskapliga grunder
- redogöra för hur pedagogiken är relaterad till andra vetenskapliga discipliner
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- reflektera över påverkans- och samspelsprocesser utifrån pedagogisk litteratur
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- värdera och diskutera vetenskapliga ansatser i förhållande till pedagogikens grunder
- kritiskt reflektera över och bedöma påverkans- och samspelsprocesser
Innehåll
• Påverkans- och samspelsprocesser
• Epistemologi
• Ontologi
Examination
Delkursen examineras genom seminarier och individuell skriftlig inlämningsuppgift
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Delkurs 4. Lära, handleda och utvärdera, 7,5 hp
Teach, supervise and evaluate, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- identifiera och redogöra för forskningsbaserade perspektiv för utvärdering och uppföljning
- redogöra för planering och genomförande av observation samt för analys av observationsdata
- identifiera och analysera några faktorer som påverkar utbildningsplanering och utvärdering individuell, organisations- och samhällsnivå
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa observation som datainsamlingsmetod och analysera egeninsamlade data
- reflektera över kunskapssyn, didaktiska val och olika former av bedömning
- diskutera hur ömsesidighet i pedagogiska sammanhang kan leda till utveckling för individer och grupper utifrån teorier om ledarskap och handledning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- problematisera kunskapssyn och olika former för bedömning
- diskutera etiska bedömningar av ledarskap
Innehåll
Delkursen examineras genom seminarier samt individuell skriftlig inlämningsuppgift. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Education and society, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för samband mellan människo-, samhälls- och kunskapssyn i ett historiepedagogiskt perspektiv
- beskriva hur kunskapssamhället och det livslånga lärandet är relaterat till förutsättningar för att leva och verka i dagens samhälle
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa det pedagogiska forskningsområdets centrala begrepp på ett adekvat sätt
- diskutera och jämföra några pedagogiska strömningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- problematisera pedagogiska nyckelbegrepp i det samtida samtalet om pedagogik och samhälle
Innehåll
• Historiska perspektiv på kunskap
• Kunskapssamhället
• Livslångt lärande
• Centrala pedagogiska begrepp
• Lärande i arbetslivet
• Formellt, icke-formellt och informellt lärande
Examination
Delkursen examineras genom seminarier samt individuell skriftlig inlämningsuppgift. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd.
Delkurs 2. Lärande, undervisning och bildning, 7,5 hp
Learning, teaching and Bildung, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för hur utbildningen kan organiseras, vilka olika vetenskapliga teorier som ligger till grund för hur undervisning utformas och lärande bedöms
- redogöra för planering och genomförande av intervju samt för analys av intervjudata
- beskriva hur innehållet i en aktuell forskningsartikel är relaterad till något av områdena lärande, undervisning och bildning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa intervju som datainsamlingsmetod och analysera egeninsamlade data
- reflektera över vetenskapliga teorier i relation till lärande, undervisning och bildning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- värdera och kritiskt diskutera utbildning och bildning ur såväl ett samhälleligt som ett pedagogiskvetenskapligt perspektiv
Innehåll
• Utbildning och bildning
• Intervju som metod
• Lärande och undervisning
Examination
Delkursen examineras genom seminarier samt individuell skriftlig inlämningsuppgift. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl Godkänd.
Delkurs 3. Pedagogikens vetenskapliga grunder, 7,5 hp
Scientific foundations in education, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- identifiera och redogöra för pedagogikens vetenskapliga grunder
- redogöra för hur pedagogiken är relaterad till andra vetenskapliga discipliner
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- reflektera över påverkans- och samspelsprocesser utifrån pedagogisk litteratur
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- värdera och diskutera vetenskapliga ansatser i förhållande till pedagogikens grunder
- kritiskt reflektera över och bedöma påverkans- och samspelsprocesser
Innehåll
• Påverkans- och samspelsprocesser
• Epistemologi
• Ontologi
Examination
Delkursen examineras genom seminarier och individuell skriftlig inlämningsuppgift
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Delkurs 4. Lära, handleda och utvärdera, 7,5 hp
Teach, supervise and evaluate, 7,5 credits
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- identifiera och redogöra för forskningsbaserade perspektiv för utvärdering och uppföljning
- redogöra för planering och genomförande av observation samt för analys av observationsdata
- identifiera och analysera några faktorer som påverkar utbildningsplanering och utvärdering individuell, organisations- och samhällsnivå
Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa observation som datainsamlingsmetod och analysera egeninsamlade data
- reflektera över kunskapssyn, didaktiska val och olika former av bedömning
- diskutera hur ömsesidighet i pedagogiska sammanhang kan leda till utveckling för individer och grupper utifrån teorier om ledarskap och handledning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:
- problematisera kunskapssyn och olika former för bedömning
- diskutera etiska bedömningar av ledarskap
Innehåll
- Utbildningsplanering
- Handledning och ledarskap
- Observation som metod
- Utvärdering och uppföljning
Delkursen examineras genom seminarier samt individuell skriftlig inlämningsuppgift. Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart
För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga delkurser har betygsatts med minst betyget Godkänd. För Väl godkänd som slutbetyg krävs att minst tre av delkurserna betygsatts som Väl godkända.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Lärandemålen utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart
För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga delkurser har betygsatts med minst betyget Godkänd. För Väl godkänd som slutbetyg krävs att minst tre av delkurserna betygsatts som Väl godkända.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Pedagogik och samhälle - Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Pedagogik och samhälle - Seminarier | 2,5 hp | U/G |
Lärande, undervisning och bildning - Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Lärande, undervisning och bildning - Seminarier | 2,5 hp | U/G |
Pedagogikens vetenskapliga grunder - Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Pedagogikens vetenskapliga grunder - Seminarier | 2,5 hp | U/G |
Lära, handleda och utvärdera - Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Lära, handleda och utvärdera - Seminarier | 2,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1
Bjursell, Cecilia. (2020). Tre perspektiv på livslångt lärande. Högskolan för Lärande och Kommunikation, Jönköping university.
Forsell, Anna. (Red.) (2018). Boken om pedagogerna. Liber. 448 s.
Gytz Olesen, Sören & Möller Pedersen, Peter. (2004). Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv. Studentlitteratur. 250 s.
Delkurs 2
Kristensson Uggla, Bengt. (2014). Gränspassager. Bildning i tolkningens tid. Santérus förlag. 157 s.
Kvale, Steinar. & Brinkmann, Svend. (2014). Introduktion till intervjuforskning. I Steinar Kvale, & Svend Brinkmann, Den kvalitativa forskningsintervjun. 17-41 s. Studentlitteratur. 24 s.
Larsson, Timmy. (2018). Ellen Key – valfrihetspedagogen. . I Anna Forsell (Red.) Boken om pedagogerna. s 79-108. Liber. 29 s.
Liedman, Sven-Eric. (2012). Hets!: en bok om skolan. Bonniers Förlag. 330 s.
Lindholm, Marika. (2018). Waldorfpedagogiken och waldorfskolan. I Anna Forsell (red.). Boken om pedagogerna. s 187-202. Liber. 15 s.
Mark, Eva. (2009:7). Livslångt lärande ur bildningsperspektiv som strategi för högskolan. Göteborg: Grundtvigsinstitutet, Göteborgs universitet. 66 s. http:www.ufn.gu.se/digitalAssets/1277/1277093_rapport7.pdf
Delkurs 3
Aspelin, Jonas & Persson, Sven. (2011). Om relationell pedagogik. Gleerups. 168 s.
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (Red.) (2019). Normkritisk pedagogik: Perspektiv, utmaningar och möjligheter. Studentlitteratur. 36 s.
Stensmo, Christer. (2007). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. 279 s.
Åmossa, Karin.(Red.) (2007). I kunskapens namn - en antologi om kunskap, makt och kreativitet. 74 s. http:www.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/webdescription/f9167ae62b268971c125737d003e9169?op endocument&i=101586&s=1315&p=37.5
Delkurs 4
Björndahl, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat - observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber. 192 s.
Handal, Gunnar. & Lauvås, Per. (2000). På egna villkor: En strategi för handledning. Studentlitteratur. 164 s.
Ludvigsson, Ann. (2010). Vem leder egentligen vem?: samproducerat ledarskap i skolan. Studentlitteratur. 116 s.
Lundahl, Cristian. (2006). Viljan att veta vad andra vet. Kunskapsbedömning i tidmodern, modern och senmodern skola. Doktorsavhandling Uppsala Universitet. ca 150 s. http:nile.lub.se/arbarch/aio/2006/aio2006 08.pdf
Moss, P.A., Pullin, D.C., Gee, J.P., Haertel, E.H. & Young, L.J. (Red.) (2008) Assessment, Equity, and Opportunity to Learn. Cambridge University Press. 382 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Bjursell, Cecilia. (2020). Tre perspektiv på livslångt lärande. Högskolan för Lärande och Kommunikation, Jönköping university.
Forsell, Anna. (Red.) (2018). Boken om pedagogerna. Liber. 448 s.
Gytz Olesen, Sören & Möller Pedersen, Peter. (2004). Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv. Studentlitteratur. 250 s.
Delkurs 2
Kristensson Uggla, Bengt. (2014). Gränspassager. Bildning i tolkningens tid. Santérus förlag. 157 s.
Kvale, Steinar. & Brinkmann, Svend. (2014). Introduktion till intervjuforskning. I Steinar Kvale, & Svend Brinkmann, Den kvalitativa forskningsintervjun. 17-41 s. Studentlitteratur. 24 s.
Larsson, Timmy. (2018). Ellen Key – valfrihetspedagogen. . I Anna Forsell (Red.) Boken om pedagogerna. s 79-108. Liber. 29 s.
Liedman, Sven-Eric. (2012). Hets!: en bok om skolan. Bonniers Förlag. 330 s.
Lindholm, Marika. (2018). Waldorfpedagogiken och waldorfskolan. I Anna Forsell (red.). Boken om pedagogerna. s 187-202. Liber. 15 s.
Mark, Eva. (2009:7). Livslångt lärande ur bildningsperspektiv som strategi för högskolan. Göteborg: Grundtvigsinstitutet, Göteborgs universitet. 66 s. http:www.ufn.gu.se/digitalAssets/1277/1277093_rapport7.pdf
Delkurs 3
Aspelin, Jonas & Persson, Sven. (2011). Om relationell pedagogik. Gleerups. 168 s.
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (Red.) (2019). Normkritisk pedagogik: Perspektiv, utmaningar och möjligheter. Studentlitteratur. 36 s.
Stensmo, Christer. (2007). Pedagogisk filosofi. Studentlitteratur. 279 s.
Åmossa, Karin.(Red.) (2007). I kunskapens namn - en antologi om kunskap, makt och kreativitet. 74 s. http:www.lararforbundet.se/web/shop2.nsf/webdescription/f9167ae62b268971c125737d003e9169?op endocument&i=101586&s=1315&p=37.5
Delkurs 4
Björndahl, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat - observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber. 192 s.
Handal, Gunnar. & Lauvås, Per. (2000). På egna villkor: En strategi för handledning. Studentlitteratur. 164 s.
Ludvigsson, Ann. (2010). Vem leder egentligen vem?: samproducerat ledarskap i skolan. Studentlitteratur. 116 s.
Lundahl, Cristian. (2006). Viljan att veta vad andra vet. Kunskapsbedömning i tidmodern, modern och senmodern skola. Doktorsavhandling Uppsala Universitet. ca 150 s. http:nile.lub.se/arbarch/aio/2006/aio2006 08.pdf
Moss, P.A., Pullin, D.C., Gee, J.P., Haertel, E.H. & Young, L.J. (Red.) (2008) Assessment, Equity, and Opportunity to Learn. Cambridge University Press. 382 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen