KURSPLAN
Podcastradio, 7,5 högskolepoäng
Podcast Radio, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LPCG13
Fastställd av:Utbildningschef 2023-03-09
Gäller fr.o.m.:Hösten 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:MP1
Fördjupning:G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva vad podcastradio är och hur det skiljer sig från andra former av radio
- redogöra för etablerade tekniska och teoretiska principer för radio- och podcastproduktion
- förklara övergripande medieetiska principer

Färdighet och förmåga

- använda etablerade praktiker och verktyg för podcastproduktion
- producera podcastradio från idé till publicering
- tillämpa en journalistisk arbetsmetod vid produktion av podcastradio

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt värdera podcastproduktioner utifrån etablerade och tekniska principer för radio- och podcastproduktion
- kritiskt reflektera över podcastproduktioner utifrån medieetiska perspektiv

Innehåll

• Podcastens uppkomst och framväxt
• Podcastens tekniska grunder
• Teorier om ljudproduktion och ljudredigering
• Ljudkodning för internet
• Publicering och upphovsrätt
• Medieetik
• Presentationsteknik och muntlig framställning
• Produktion, redigering och uppladdning
• Intervjuteknik

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av förinspelade föreläsningar och webbaserade gruppdiskussioner. Tillgång till ljudinspelningsutrustning krävs.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom individuella redovisningar och individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet. Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell redovisning 12,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift2 hpU/G
Individuell redovisning 23 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Geller, Valerie (2011). Beyond powerful radio a communicator's guide to the Internet age: news, talk, information & personality for broadcasting, podcasting, Internet, radio. Focal Press. 514 s.

Geoghegan, Michael W & Klass, Dan (2007). Podcast Solutions The Complete Guide to Audio and Video Podcasting. Apress. 274 sidor.

von Krogh, Torbjörn (2016). Medieetik: framväxt, funktion, framtid. Studentlitteratur. 290 s.

Vetenskapliga artiklar ca 80 s

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen