KURSPLAN
Pedagogik och samhälle, 7,5 högskolepoäng
Education and Society, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LPEG14
Fastställd av:Utbildningschef 2024-04-18
Gäller fr.o.m.:Hösten 2024
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:PE1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för samband mellan människo-, samhälls- och kunskapssyn i ett historiepedagogiskt perspektiv
- beskriva hur kunskapssamhället och det livslånga lärandet är relaterat till förutsättningar för att leva och verka i dagens samhälle

Färdighet och förmåga

- tillämpa det pedagogiska forskningsområdets centrala begrepp på ett adekvat sätt
- kunna diskutera och jämföra några pedagogiska strömningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- problematisera pedagogiska nyckelbegrepp i det samtida samtalet om pedagogik och samhälle

Innehåll

• Historiska perspektiv på kunskap
• Kunskapssamhället
• Livslångt lärande
• Centrala pedagogiska begrepp
• Lärande i arbetslivet
• Formellt, icke-formellt och informellt lärande

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart

Formerna för examination är seminarier samt individuell skriftlig inlämningsuppgift.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarier5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bjursell, Cecilia. (2020). Tre perspektiv på livslångt lärande. Högskolan för Lärande och Kommunikation, Jönköping university. 47 s.

Forsell, Anna (Red.). (2011). Boken om pedagogerna. Liber. 448 s.

Gytz Olesen, Sören & Möller Pedersen, Peter (2004). Pedagogik ett sociologiskt perspektiv. Studentlitteratur. 250 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen