KURSPLAN
Provkonstruktion för andraspråksbedömning, 7,5 högskolepoäng
Test Construction for Second Language Assessment, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:LPKK13
Fastställd av:Utbildningschef 2023-06-13
Gäller fr.o.m.:Hösten 2023
Version:2
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:SS1
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för olika komponenter i andraspråksfärdighet och hur de kan prövas
- redogöra för de viktigaste stegen i konstruktion av ett språktest
- identifiera särskilda utmaningar i provkonstruktion

Färdighet och förmåga

- utveckla ett språktest för ett avsett pedagogiskt syfte
- tillämpa vedertagna steg i provkonstruktion
- sammanfatta resultatet av en enkel valideringsstudie med egna provuppgifter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över syftet med språktest i en bedömningssituation
- kritiskt reflektera över val som görs under konstruktionen av ett språktest
- diskutera vad som avses med begreppet validitet i andraspråksbedömning

Innehåll

• Modeller av andraspråkskompetens
• Språktest och andra bedömningsunderlag i utbildningssammanhang
• Grundläggande testteori för provkonstruktion
• Uppgiftstyper, val av uppgifter och poängsättning
• Svarsanalys, reliabilitetsbedömning och validering

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt minst 30 hp i språk (svenska, svenska som andraspråk eller moderna språk) eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.


Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1: Analys av provdata2,5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2: Konstruktion av ett språktest med slutrapport5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bokander, Lars (2016). SweLT 1.0 - konstruktion och pilottesting av ett nytt svenskt frekvensbaserat ordförrådstest. Nordand, 11(1), 9-30. 22 sidor.

Bokander, Lars (2022). Psychometric Assessments. I Shaofeng Li, Phil Hiver & Mostafa Papi, (Red.), The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Individual Differences (s. 454-465). Routledge. 11 sidor.

Campfield, Dorota (2016). Lexical difficulty - using elicited imitation to study child L2. Language Testing, 34(2), 197-221. 25 sidor

Gyllstad, Henrik (2013). Looking at L2 vocabulary knowledge dimensions from an assessment perspective – challenges and potential solutions. I Camillar Bardel, Christina Lindqvist & Batia Laufer (Red.), L2 vocabulary acquisition, knowledge and use: New perspectives on assessment and corpus analysis. EuroSLA Monograph Series, 2 (s. 11-28). 18 sidor.

Hirsch, Åsa & Lindberg, Viveca (2015). Formativ bedömning på 2000-talet - en översikt av svensk och internationell forskning. Vetenskapsrådet. 90 sidor.

Hughes, Arthur & Hughes, Jake (2020). Testing for Language Teachers. Cambridge University Press. 298 sidor.

Park, Yena, Lee, Senyoung & Shin, Sun-Young (2022). Developing a local academic English listening test using authentic unscripted audio-visual texts. Language Testing, 39(3), 401-424. 24 sidor.

Schmitt, Norbert, Nation, Paul & Kremmel, Benjamin (2020). Moving the field of vocabulary assessment forward: The need for more rigorous test development and validation. Language Teaching, 53 (1), 109-120. 12 sidor

Tengberg, Michael & Skar, Gustaf (2016). Samstämmighet i lärares bedömning av nationella prov i läsförståelse. Nordic Journal of Literacy Research, 2, 1-18. 18 sidor.

Wikström, Christina (2013). Konsten att göra bra prov. Natur & Kultur. 193 sidor.

Övrigt av institutionen tillhandahållet material. Ca 50 sidor.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen