KURSPLAN
Projekt- och produktionsledning, 7,5 högskolepoäng
Project and Production Management, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod:LPRK14
Fastställd av:Utbildningschef 2017-08-16
Gäller fr.o.m.:Hösten 2017
Version:4
Diarienummer:HLK 2017/3003-313
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:MK1
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva ekonomiska perspektiv relaterade till produktion inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga fältet (1)

Färdighet och förmåga

- använda företagsekonomiska begrepp samt göra ekonomiska kalkyler och redovisningar (2)
- tillämpa verktyg och modeller för projekt och ekonomisk planering (3)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska projektplanering (4)
- kritiskt reflektera över projekt och produktionsledarens roll och verktyg (5)

Innehåll

  • Ekonomiska perspektiv på projekt- och produktionsledning inom medie- och kommunikationsvetenskapliga fältet
  • Kalkylering och redovisning
  • Verktyg och modeller för projekt- och produktionshandledning
  • Initiering och utformning av projektplanering

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkända kurser inom programmets huvudområde Medie- och kommunikationsvetenskap om minst 37,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinationsmoment:

Gruppuppgift med skriftlig och muntlig presentation (mål 3, 4, 5)
Individuell hemtentamen (mål 3, 4, 5)
Individuell salstentamen (mål 1, 2, 3)

För VG på kursen krävs VG på minst två av tre examinationsmoment (motsvarande minst 5 hp).

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Gruppuppgift med skriftlig och muntlig presentation2 hpU/G/VG
Individuell hemtentamen2,5 hpU/G/VG
Individuell salstentamen3 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut.
Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ax, Christian & Kullvén, Håkan (2015). Den nya ekonomistyrningen. Övningsbok med lösningar. Malmö: Liber. 324 sidor.

Ax, Christian, Johansson, Christer, & Kullvén, Håkan (2015). Den nya ekonomistyrningen. Bok med eLabb. Malmö: Liber. Senaste upplagan. 552 sidor.

Jansson, Tomas & Ljung, Lennart (2014). Hemligheten med projektledning, Liber. 235 sidor.

Macheridis, Nikos (2005). Ekonomiska perspektiv på projekt. Lund: Studentlitteratur. 196 sidor.


Maric, Robert. Företagsekonomi introduktionskurs. Kompendium. 150 sidor.

Mårtensson, Rita red. (senaste upplagan). Marknadskommunikation - kund, värde, lönsamhet.

Svedlund, Viktoria & Barre, Johanna (2017). Vad är egentligen marknadskommunikation? En teorigranskning genom en begreppsutvecklande case study. Jönköping University. Hämtas på DIVA.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.ju.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).