KURSPLAN
Psykologi, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
Psychology, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LPSG12
Fastställd av:Utbildningschef 2022-02-21
Reviderad av:Utbildningschef 2022-09-08
Gäller fr.o.m.:Hösten 2023
Version:2
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:PS1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Psykologi

Lärandemål

Delkurs 1: Psykologins grunder och metoder
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- på en grundläggande nivå redogöra för psykologins centrala perspektiv
- förklara grundläggande teorier inom utvecklingspsykologin
- redogöra för grunderna inom biologisk psykologi
- redogöra för olika typer av variabler utifrån skalnivå, samt avgöra hur de lämpligen presenteras numeriskt och grafiskt

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa för området centrala begrepp på ett adekvat sätt
- utföra elementära statistiska beräkningar samt granska elementärstatistik i vetenskapliga studier

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- kritisk granska och värdera metodval i psykologisk forskning

Delkurs 2: Allmän psykologi
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för hur sinnesupplevelser uppstår
- på en grundläggande nivå redogöra för minne, inlärning, tänkande och problemlösning
- redogöra översiktligt för olika typer av motivation
- allmänt redogöra för teoribildningar om intelligens och personlighet
- redogöra översiktligt för olika stressteorier
- redogöra för en grundläggande kunskap om personlighetsavvikelser och behandlingen av dem

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- använda för området centrala begrepp på ett adekvat sätt
- tillämpa kunskaper om de centrala perspektiven inom psykologin och dess huvudsakliga delområden
- jämföra och tillämpa olika vetenskapliga perspektiv inom psykologin

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- kritisk granska och värdera psykologins teorier och ställa dem i relation till vardagliga situationer

Delkurs 3: Socialpsykologi med grupprocesser
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för socialpsykologiska teorier och metoder
- beskriva och förstå innebörden av social perception och social kognition
- demonstrera insikt i begreppet självförståelse och hur självkänslan upprätthålls
- förklara attityder och fördomar
- redogöra för konformitet och grupprocesser
- demonstrera förståelsen av sociala relationer och motiv
- redogöra för aggressivitet och förståelsen av konflikter
- redogöra för forskningsmetoder specifikt i socialpsykologi
- identifiera och beskriva viktiga socialpsykologiska begrepp med betydelse för samhället och vardagslivet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa för området centrala begrepp på ett adekvat sätt
- använda de teoretiska kunskaperna till att kritiskt analysera sociala situationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- kritisk granska och värdera socialpsykologiska teorier och ställa dem i relation till vardagliga situationer

Delkurs 4: Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för centrala arbets- och organisationspsykologiska begrepp, modeller och teorier
- på en grundläggande nivå redogöra för huvuddragen av relevant forskning inom området arbets- och organisationspsykologi

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- tillämpa psykologisk teori till aktiviteter i arbetslivet
- självständigt urskilja olika problemområden i arbetslivet
- kunna söka vetenskaplig kunskap i arbets- och organisationspsykologi

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- diskutera hur sociala processer och arbetets organisation kan påverka individer och grupper i arbetet
- kritisk granska och värdera vetenskaplig kunskap i arbets- och organisationspsykologi

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:
Delkurs 1: Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp
Delkurs 2: Allmän psykologi, 7,5 hp
Delkurs 3: Socialpsykologi med grupprocesser, 7,5 hp
Delkurs 4: Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hp

Delkurs 1: Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp
Foundation and Methods of Psychology, 7,5 credits

Innehåll
• Psykologins grundläggande perspektiv
• Övergripande historiskt perspektiv på psykologin
• Grundläggande teorier inom utvecklingspsykologin
• Grundläggande biologisk psykologi
• Grundläggande vetenskapliga perspektiv inom psykologin
• Elementär statistik

Examination
Examination sker i form av två skriftliga individuella tentamina, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Delkurs 2: Allmän psykologi, 7,5 hp
General Psychology, 7,5 credits

Innehåll
• Perception (sinnesupplevelser)
• Kognition (minne, inlärning, tänkande och problemlösning)
• Motivation
• Skillnader mellan individer
• Stress
• Psykopatologi

Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Delkurs 3: Socialpsykologi med grupprocesser, 7,5 hp
Social psychology with group processes, 7,5 credits

Innehåll
• Forskningsmetoder i socialpsykologi
• Social kognition
• Social perception
• Attityder och attitydförändringar
• Konformitet och social påverkan
• Grupprocesser
• När hjälper vi andra?
• Aggression och konflikter
• Fördomar

Examination
Examination sker i form av individuell skriftlig inlämningsuppgift som bedöms med godkänd eller underkänd och individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Delkurs 4: Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hp
Work and Organisational Psychology, 7,5 credits

Innehåll
• Arbetsutformning
• Arbetsrelaterade attityder
• Organisationskulturens betydelse för effektivitet och prestation
• Teorier kring organisationsförändringar och ledarskap
• Motivationsstyrning, arbetsprestation och dess koppling till olika former av belöning och erkännande
• Rekrytering och urval

Examination
Examination sker i form av seminarium som bedöms med godkänd eller underkänd och individuell skriftlig tentamen, som bedöms med väl godkänd, godkänd eller underkänd.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

För sammanfattningsbetyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinationer.. För sammanfattningsbetyget Väl Godkänd på hel kurs krävs dessutom betyget Väl Godkänd på minst 18,5 hp.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.


Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Psykologins grunder och metoder: individuell skriftlig tentamen 14 hpU/G/VG
Psykologins grunder och metoder: individuell skriftlig tentamen 23,5 hpU/G/VG
Allmän psykologi: individuell skriftlig tentamen7,5 hpU/G/VG
Socialpsykologi med grupprocesser: Individuell skriftlig inlämningsuppgift1 hpU/G
Socialpsykologi med grupprocesser: individuell skriftlig tentamen6,5 hpU/G/VG
Arbets- och organisationspsykologi: seminarium1,5 hpU/G
Arbets- och organisationspsykologi: individuell skriftlig tentamen6 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1. Psykologins grunder och metoder, 7,5 hp

Borg, Elisabet & Westerlund, Joakim (2012). Statistik för beteendevetare. Liber AB. 552 s.

Nolen-Hoeksema, Susan, Fredrickson, Barbara L., Loftus, Geoffrey, R & Lutz, Christel (2014). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. (16th ed.). Cengage Learning EMEA. Kap. 1-3. 105 s.

Därutöver kan ytterligare vetenskapliga artiklar (ca 50 s.) tillkomma enligt kursansvarigs anvisningar.

Referenslitteratur
Karlsson, Lars (2017). Psykologins grunder (Sjätte upplagan). Studentlitteratur. 220 s.

Lundgren, Mikael (2013). Psykologi – vetenskap eller galenskap? Studentlitteratur. 336 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.



Delkurs 2. Allmän psykologi, 7,5 hp

Nolen-Hoeksema, Susan, Fredrickson, Barbara L., Loftus, Geoffrey, R. & Lutz, Christel (2014). Atkinson & Hilgard´s Introduction to Psychology. (16th ed.). Cengage Learning EMEA. Kap. 4-16. 500 s.

Därutöver kan ytterligare vetenskapliga artiklar (ca 50 s.) tillkomma enligt kursansvarigs ansvisningar.

Referenslitteratur
Karlsson, Lars (2017). Psykologins grunder (Sjätte upplagan). Lund: Studentlitteratur. 300 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.


Delkurs 3. Socialpsykologi med grupprocesser, 7,5 hp

Aronson, Elliot., Wilson, Timothy. D., Akert, Robin. M., & Sommers., Samuel. R. (2020). Social Psychology, (10th Ed.). Boston: Pearson Education. 608 s.

Därutöver kan ytterligare vetenskapliga artiklar (ca 50 s.) tillkomma enligt kursansvarigs anvisningar.

Referenslitteratur
Hewstone, Miles, Stroebe, Wolfgang & Jonas, Klaus (2015). Introduction to Social Psychology, (6th ed). Oxford: Wiley-Blackwell. 672 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.


Delkurs 4. Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hp

Aronsson, Gunnar, Hellgren, Johnny, Isaksson, Kerstin, Johansson, Gunn, Sverke, Magnus & Torbiörn, Ingemar (2012). Arbets- och organisationspsykologi. Individ och organisation i samspel. Natur och Kultur. 464 s.

Därutöver kan ytterligare vetenskapliga artiklar (ca 50 s.) tillkomma enligt kursansvarigs anvisningar.

Referenslitteratur
Bergmo-Prvulovic, Ingela (2017). Karriär utifrån ett ansträngnings- och belöningsperspektiv. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic, & Karin Kilhammar (Eds.), HR. Att ta tillvara mänskliga resurser (pp. 77-94). Studentlitteratur AB.

Noe, Raymond. A., Hollenbeck, John. R., Gerhart, Barry & Wright, Patrick. M. (2007). Fundamentals of human resource management. (6th ed.). Boston, MA: McGraw-Hill/Irwin. 568s

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.