KURSPLAN
Psykologi, 31-60 hp, 30 högskolepoäng
Psychology, 31-60 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2016
Kurskod:LPYB17
Fastställd av:VD 2007-12-18
Gäller fr.o.m.:Våren 2015
Version:6
Diarienummer:HLK 2014/3556-122
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:PS1
Fördjupning:G1E
Huvudområde:Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha fördjupad kunskap om kognitiva processer
- ha fördjupad kunskap om de vanligaste utvecklingsteorierna i ett livsloppsperspektiv
- känna till de viktigaste vetenskapsteoretiska inriktningarna inom psykologin
- kunna upprätta en enklare empirisk undersökningsdesign
- behärska de viktigaste icke parametriska hypotesprövningsmetoderna
- ha en grundläggande kännedom kvalitativ forskning och analys
- kunna formulera ett relevant forskningsproblem, välja design utifrån den valda frågeställningen samt analysera insamlade data på ett korrekt sätt

Innehåll

Delkurs 1. Kognition 7,5 hp
Cognitive Psychology, 7,5 credits

Delkursen behandlar hur människor bearbetar och använder information, bl. a. perception, prestationsbegränsningar, olika typer av minne, problemlösning, emotion, kreativitet och skillnader mellan män och kvinnor med avseende på kognitiva processer.

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna redogöra för hur människor bearbetar och använder information
- kunna redogöra för de viktigaste begreppen inom perception och kognition.
- kunna redogöra för och diskutera struktur och funktion hos olika typer av minne.
- kunna redogöra för och förstå begrepp som problemlösning, kreativitet och kognitiv expertis
- kunna redogöra för och diskutera för emotion hör ihop med kognition

Delkurs 2. Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Developmental Psychology, 7,5 credits

Delkursen behandlar de vanligaste utvecklingsteorierna i ett livsloppsperspektiv från barndom och till ålderdom.

Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha övergripande kunskaper och förståelse av livsloppsperspektivet inom
utvecklingspsykologin
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av biologisk, fysisk och motorisk
utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av kognitiv utveckling, intelligens och språklig utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av emotionell utveckling och identitetsutveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse av moralisk utveckling
- ha grundläggande kunskaper och förståelse hur det sociala sammanhanget samspelar med mänsklig
utveckling
- ha grundläggande kunskaper om och förståelse för åldrandet


Delkurs 3. Psykologisk metod, 7,5 hp
Research methods in Psychology, 7,5 credits

Delkursen behandlar vetenskapsteoretiska, statistiska och metodologiska aspekter. Delmoment är
statistisk inferens och hypotesprövning, experimentella designer, intervju- och enkätteknik samt grundläggande kvalitativ forskning och analys. I statistikdelen behandlas även datorbaserade beräkningstekniker (SPSS).

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- känna till de viktigaste vetenskapsteoretiska inriktningarna med metodologiska implikationer.
- kunna upprätta en empirisk undersökningsdesign
- känna till, förstå och kunna tillämpa relationen mellan teoretisk utgångspunkt, empirisk frågeställning och metodologisk operation.
- förstå kvalitativa datas beskaffenhet samt behärska någon grundläggande kvalitativ analysmodell
- behärska de viktigaste icke-parametriska hypotesprövningsmetoderna.
- kunna pröva hypoteser med hjälp av icke-parametriska metoder manuellt och med
datorprogram.

Delkurs 4. Uppsats, 7,5 hp
Dissertation, 7,5 hp

Uppsatsarbetet är en tillämpning av tidigare teoriska kurser. Uppsatsen skall vara av empirisk karaktär och skall omfatta någon frågeställning inom något av de studerade ämnesområdena och därigenom samtidigt ge en ämnesteoretisk fördjupning. I denna delkurs får även metodträningen och kunskaperna från delkurs 3 sin praktiska tillämpning.

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- ha visat sig kunna formulera ett relevant forskningsproblem utifrån valt undersökningsområde.
- ha visat sig kunna välja en lämplig undersökningsdesign med hänsyn till den valda frågeställningen.
- ha visat sig kunna operationalisera undersökningens teoretiska utgångspunkter med avseende på undersökningens syfte.
- ha visat sig kunna omsätta undersökningens utgångspunkter i ett framgångsrikt genomförande på ett giltigt och tillförlitligt sätt.
- ha visat sig kunna analysera insamlad data på ett korrekt sätt med för ändamålet lämpliga metoder och tekniker.
- ha visat sig kunna formulera utgångspunkter, metoder och resultat på ett stringent sätt med en för ändamålet korrekt avpassad vokabulär och stil

Delkurs 1, 0,0 hp

Undervisningsformer

Kursen består av föreläsningar, övningar, internetbaserade laborationer (gäller delkurs 1: Kognition), inläsning av litteratur på egen hand samt ibland förberedelse och dokumentation av speciella kursuppgifter.

Föreläsningarna exemplifieras ofta av tillämpningsövningar varför närvaro vid undervisningstillfällena är obligatoriskt.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutad kurs i Psykologi, 1-30 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Kursen examineras genom individuella skriftliga prov och uppgifter. Uppsatsen i Delkurs 4 genomförs parvis.

För Väl godkänd som slutbetyg krävs att minst tre av delkurserna betygsatts som Väl godkända.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Kognition7,5 hpU/G/VG
Utvecklingspsykologi7,5 hpU/G/VG
Psykologisk metod7,5 hpU/G/VG
Uppsats7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Utvärderingen är målrelaterad och görs i termer av de lärandemål som uttrycks i kursplanen

Övrigt

Kursen ges som fristående kurs på grundnivå och syftar till att ge en fördjupad presentation av några aktuella och centrala områden inom psykologin. Kursen syftar vidare till at ge förståelse för människans yttre beteende och inre upplevelser samt visa hur fakta inom psykologin grundar sig på ett vetenskapligt arbetssätt. Områden som särskilt berörs är kognitiv psykologi och utvecklingspsykologi. Kursen innehåller också en fördjupning inom ett valt specialområde genom uppsatsarbete. Efter avslutad kurs förväntas de studerande kunna redogöra för och diskutera de centrala områden kursen tar upp. De studerande förväntas också kunna redogöra för relationerna mellan yttre beteende och inre upplevelser inom dessa områden. Och diskutera på vilket sätt fakta inom psykologin grundar sig på ett vetenskapligt arbetssätt.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur

Delkurs 1 - Kognition, 7,5 hp
Frankish, K., & Ramsey, W. (Eds.). (2012 eller senare). The Cambridge Handbook of Cognitive Science. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 322 s

Gobet, F., Chassy, P., & Bilialic, M. (2011 eller senare) Foundations of cognitive psychology,
Maidenhead, UK: McGraw-Hill Higher Education. 360 s

Wiklund, N., & Sjöström. U. (Red). (2005). Svensk vittnespsykologi. Lund: Studentlitteratur, 390 s.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Delkurs 2 - Utvecklingspsykologi, 7,5 hp
Samtrock, J. W. (2007 eller senare). A topical Approach to Life-Span Development. New York: McGraw Hill, 665 s

Havnesköld, L. (2002 eller senare) Självutveckling enligt Sterns teorier om självutveckling - en introduktion. Stockholm: Liber, 100 s

Vetenskapliga artiklar tillkommer.

Delkurs 3 - Psykologisk metod, 7.5 hp
Borg, E. & Westerlund, J. (2007). Statistik för beteendevetare (2a upplagan) Stockholm: Liber, 456 s.

Smith, J. A. (Ed.) (2008 eller senare). Qualitative psychology A practical guide to research methods (2nd edition) London: Sage, 270 s

Wahlgren, L. (2005 el. senare). SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur, ca 150 sid