KURSPLAN
Specialpedagogik för grundlärare 4-6 (UVK), 7,5 högskolepoäng
Special Needs Education for Teachers in Primary School Years 4-6 (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LS4R22
Fastställd av:Utbildningschef 2022-02-17
Reviderad av: 2024-05-08
Gäller fr.o.m.:Hösten 2023
Version:3
Diarienummer:JU 2024/2102-113
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Undervisningsområdet
Ämnesgrupp:UV1
Fördjupning:A1N
Huvudområde:Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara innebörden av centrala specialpedagogiska begrepp och perspektiv
- identifiera och redogöra för hur organisering av lärandemiljöer, arbetssätt och pedagogiska förhållningssätt främjar elevers lärande och hur detta kan förebygga svårigheter och hinder på olika nivåer i skolverksamheten
- redogöra för former av samverkan, uppföljning och utvärdering av stödinsatser samt kunna relatera dessa stödinsatser till styrdokument och inkluderande målsättningar

Färdighet och förmåga

- urskilja och analysera behov av specialpedagogiskt stöd på olika nivåer när elever riskerar att inte nå läroplanens mål
- välja adekvata stödinsatser utifrån ett kartlagt och analyserat behov av specialpedagogiskt stöd
- med säkerhet använda och reflektera över det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- analysera och diskutera hur skolsvårigheter uppkommer och kan hanteras utifrån specialpedagogiska perspektiv
- kritiskt reflektera över eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med elever och vårdnadshavare

Innehåll

  • Specialpedagogiska perspektiv och teoribildningar i ett nationellt, internationellt, historiskt, hållbart och etiskt perspektiv
  • Mötet mellan skolans krav och individers olika behov och förutsättningar för lärande och utveckling
  • Organisering av inkluderande lärandemiljöer med fokus på främjande, förebyggande och stödjande åtgärder
  • Pedagogiskt differentierad undervisning
  • Samverkansformer och samverkanspartners på lokal, regional och nationell nivå
  • Pedagogisk utredning, extra anpassningar och åtgärdsprogram
  • Digitala verktyg i lärmiljön utifrån förebyggande och kompenserande perspektiv
  • Beteenderelaterade svårigheter/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • Elever i komplicerade livssituationer
  • Vetenskapliga metoder och förhållningssätt (forskningsetiska principer, fallstudier, etnografi)

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat om minst 108 hp inom grundlärarprogrammet 4-6 varav 25,5 hp i utbildningsvetenskaplig kärna och 75 hp i ämnes- och ämnesdidaktiska studier (engelska, matematik, svenska eller valbart fördjupningsområde) varav minst 15 hp svenska och minst 15 hp matematik. Därutöver godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare 4-6, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen (uppgift 1 och 4).

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

I de fall en omexamination inte går att genomföra i samma form som ordinarie examination kan examinator i särskilda fall besluta om annan lämplig examinationsform. Om likvärdig examination inte är möjlig att genomföra hänvisas studenten till nästa tillfälle som kursen ges.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarier3,5 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Greene, Ross W. (2016). Vilse i skolan. Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt (3. uppl.). Studentlitteratur. 322 s.

Leifler, Emma (2023). Specialdidaktik. En breddad undervisningsrepertoar för och med dina elever. Liber. 240 s.

Nilholm, Claes (2019). En inkluderande skola. Möjligheter, hinder och dilemman. Studentlitteratur. 170 s.

Skolverket (2022). Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Skolverket. 42 s.



Skolverket (2023). Utredning av en elevs behov av särskilt stöd. www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/utredning-av-en-elevs-behov-av-sarskilt-stod 63 s.

Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. 59 s. http:/ /www.unesco.se

Aktuella styrdokument och kommentarmaterial.
www.skolverket.se

Tillkommer:

Vetenskapliga artiklar/valda delar i aktuella avhandlingar. (ca 150 s.)

Övrigt material i form av poddar, filmer, skolverksmaterial.

Referenslitteratur:

SFS 2018:1197. Om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. Socialdepartementet.

Övriga styrdokument (lagar, läroplan).

Vid behov av inläsning av litteratur: Kontakta kursansvarig


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.