![](/sitevision/proxy/studera/valj-utbildning/kurser.html/svid12_737040d616f18ef66a83f/2147344508/images/hlk.png)
KURSPLAN
Stadsodling – lokala och globala perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Urban Farming – Local and Global Perspectives, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | LSTG12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-04-06 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2022 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | JU 2022/1756-113 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
Ämnesgrupp: | TV9 |
Fördjupning: | G1N |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för den historiska utvecklingen av stadsodlingar
- redogöra för och förklara centrala begrepp och teorier som används inom kunskapsfältet
- beskriva och förklara urban design i relation till stadsodling
- redogöra för stadsodlingens betydelse som hälsofrämjande och socialt inkluderande aktivitet
- redogöra för och förklara centrala begrepp och teorier som används inom kunskapsfältet
- beskriva och förklara urban design i relation till stadsodling
- redogöra för stadsodlingens betydelse som hälsofrämjande och socialt inkluderande aktivitet
Färdighet och förmåga
- tillämpa centrala begrepp och teorier inom kunskapsfältet
- reflektera över möjligheter och begränsningar i tillämpningen av stadsodling i Sverige
- reflektera över möjligheter och begränsningar i tillämpningen av stadsodling i Sverige
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- jämföra stadsodlingar och deras roll i Globala Nord och Globala Syd
- diskutera försörjning och delningsekonomi i stadsodlingssammanhang
- diskutera försörjning och delningsekonomi i stadsodlingssammanhang
Innehåll
- Centrala begrepp och teorier inom kunskapsfältet
- Stadsodling ur ett historiskt perspektiv
- Stadsodling i teori och praktik
- Miljöfrågor, ekosystemtjänster, integration och hälsa
- Stadsodling i Globala Nord och Globala Syd
Undervisningsformer
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell redovisning och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell redovisning och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell redovisning | 2,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bell, Simon, Fox-Kämper, Runrid, Keshavarz, Nazila, Benson, Mary, Caputo, Silvio, Noori, Susan, & Voigt, Annette (Eds.). (2016). Urban allotment gardens in Europe. Routledge. 384 s.
Saltzman, Katarina, & Carina Sjöholm. (2019). "Att dela och dela med sig: trädgårdsväxter, kulturarv och marknad." I Petersson McIntyre, M., Johansson, B., & Sörum, N. (Red.) . Konsumtionskultur. Innebörder och praktiker: En vänbok till Helene Brembeck. Makadam förlag. 16 s.
Winkler Prins Antoinette. (2017). Global urban agriculture: convergence of theory and practice between North and South. CABI. 330 s.
Artiklar och andra texter tillkommer. ca 200 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Saltzman, Katarina, & Carina Sjöholm. (2019). "Att dela och dela med sig: trädgårdsväxter, kulturarv och marknad." I Petersson McIntyre, M., Johansson, B., & Sörum, N. (Red.) . Konsumtionskultur. Innebörder och praktiker: En vänbok till Helene Brembeck. Makadam förlag. 16 s.
Winkler Prins Antoinette. (2017). Global urban agriculture: convergence of theory and practice between North and South. CABI. 330 s.
Artiklar och andra texter tillkommer. ca 200 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen