KURSPLAN
Svenska som andraspråk 2, 15 högskolepoäng
Swedish as a Second Language 2, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod:LSVK13
Fastställd av:Utbildningschef 2023-06-13
Reviderad av: 2024-05-29
Gäller fr.o.m.:Hösten 2024
Version:3
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:SS1
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för fördjupade kunskaper om svenska språkets fonologiska och grammatiska struktur
- redogöra för forskning om ordinlärningsstrategier och ordförrådets organisation
- redogöra för centrala teorier i andraspråksforskning

Färdighet och förmåga

- tillämpa skönlitteratur i undervisning med särskilt fokus på grammatik och ordförråd
- tillämpa analysverktyg för inlärarspråk
- använda svenska språket väl i tal och skrift i en akademisk kontext
- planera ett undervisningsmoment

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över teoriers användbarhet i andraspråksundervisning
- diskutera empirisk forskning om andraspråkstillägnande
- problematisera didaktiska val i andraspråksundervisning, med särskilt fokus på litteraturläsning, ordförrådsutveckling och svenskans fonologiska och grammatiska struktur
- reflektera över hur analysverktyg för inlärarspråk kan användas för att utveckla undervisning

Innehåll

Delkurs 1 Språkets struktur från ett didaktiskt perspektiv, 7,5 hp
The structure of language from a didactic perspective, 7.5 credits


Innehåll

• Fördjupade perspektiv på svenskans fonologiska och grammatiska struktur
• Fördjupade didaktiska perspektiv på ordförrådsutveckling i andraspråket
• Litteraturdidaktik i andraspråksundervisning

Examination
Examination sker genom en individuell skriftlig tentamen, en individuell skriftlig inlämningsuppgift och ett seminarium

Delkurs 2 Andraspråksteori och didaktiska tillämpningar, 7,5 hp
Second language acquisision theory and didactical implications, 7.5 credits

Innehåll

• Centrala teorier i andraspråksforskning
• Verktyg för analys av inlärarspråk, exempelvis brytningsanalys och processbarhetsanalys
• Planering och genomförande av undervisningsmoment med fokus på uttal, grammatik eller ordförråd

Examination
Examination sker genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter och två seminarier

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutad kurs Svenska som andraspråk, 30 hp, eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen, individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt seminarier.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på samtliga examinationer där det går att erhålla betyget Väl Godkänd.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Språkets struktur från ett didaktiskt perspektiv: Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG
Språkets struktur från ett didaktiskt perspektiv: Individuell skriftlig inlämningsuppgift1,5 hpU/G/VG
Språkets struktur från ett didaktiskt perspektiv: Seminarium2 hpU/G
Andraspråksteori och didaktiska tillämpningar: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 12,5 hpU/G/VG
Andraspråksteori och didaktiska tillämpningar: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 22,5 hpU/G/VG
Andraspråksteori och didaktiska tillämpningar: Seminarium 11,5 hpU/G/VG
Andraspråksteori och didaktiska tillämpningar: Seminarium 21 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1 Språkets struktur från ett didaktiskt perspektiv, 7,5 hp
The structure of language from a didactic perspective, 7.5 credits

Ekerot, Lars-Johan (2011). Ordföljd, tempus, bestämdhet (2. uppl.). Gleerups Utbildning AB. Kapitel 2, 4, 6, 8. 155 sidor.

Nation, Paul I. S. (2022). Learning vocabulary in another language. Cambridge University Press. Kapitel 1-5, 8, 11-12, 14. 427 sidor.

Walldén, Robert (2019a). Att lära om och genom metaforer: litteraturarbete med vuxna andraspråksinlärare. Utbildning och lärande 13(1), 49-69. 20 sidor.

Walldén, Robert (2019b). Med fokus på ord, uttryck och språklig stil: ett betydelseskapande litteraturarbete i grundläggande vuxenutbildning. Pedagogisk forskning i Sverige 24(3-4), 35-61. 26 sidor.

Zetterholm, Elisabeth & Tronnier, Mechtild (2019). Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik. Studentlitteratur. 176 sidor.

Skönlitteratur i samråd med lärare (ca 50 sidor).

Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial (ca 30 sidor).

Delkurs 2 Andraspråksteori och didaktiska tillämpningar, 7,5 hp
Second language acquisision theory and didactical implications, 7.5 credits

Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2021). Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier (2 uppl.). Studentlitteratur. 160 sidor.

Håkansson, Gisela (2013). Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I Kenneth Hyltenstam & Inger Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle (2.uppl.) (s.151-167). Studentlitteratur. 16 sidor.

Lightbown, Patsy M., & Spada, Nina (2021). How Languages are Learned (5e uppl.). Oxford University Press. 296 sidor.

Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling. 70 sidor.

Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial (ca 30 sidor).

Referenslitteratur:
Nation, Paul I. S. (2022). Learning vocabulary in another language. Cambridge University Press.

Zetterholm, Elisabeth & Tronnier, Mechtild (2019). Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik. Studentlitteratur.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Referensmaterial

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.