KURSPLAN
Svenska som andraspråk 2, 46-60 hp, 15 högskolepoäng
Swedish as a Second Language 2, 46-60 credits, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod:LSVK14
Fastställd av:Utbildningschef 2023-10-23
Gäller fr.o.m.:Våren 2024
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp:SS1
Fördjupning:G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för formativ och summativ bedömning i ämnet svenska som andraspråk
- identifiera sätt att ge återkoppling vid bedömning
- beskriva svenska som andraspråk som forskningsfält
- identifiera strukturer i ett vetenskapligt arbete
- redogöra för kunskapsläget inom valt ämnesområde

Färdighet och förmåga

- jämföra den formativa och summativa bedömningens funktioner
- tillämpa formativ och summativ bedömning på elevuppgifter i svenska som andraspråk
- självständigt genomföra en empirisk undersökning
- använda teori och metod i ett vetenskapligt arbete
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över det egna och det kollegiala bedömningsarbetet
- problematisera elevkommunikation i samband med bedömning
- kritiskt granska och värdera forskningslitteratur
- kritiskt granska och värdera det egna vetenskapliga arbetet
- kritiskt granska och värdera kurskamraters vetenskapliga arbeten

Innehåll

Delkurs 1, Bedömning och betygsättning 7,5 hp
Assessment and grading 7.5 credits

Innehåll
• Formativ bedömning
• Summativ bedömning
• Elevkommunikation i bedömningsarbetet

Examination
Examination sker genom seminarier och individuella inlämningsuppgifter

Delkurs 2, Individuellt fördjupningsarbete 7,5 hp
Individual assignment 7.5 credits

Innehåll
• Sökning och läsning av forskningslitteratur
• Metoder och teorier inom andraspråksforskning
• Empirisk datainsamling och analys
• Vetenskapligt skrivande
• Granskning av kurskamraters arbeten


Examination
Examination sker genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter och seminarium.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i Svenska som andraspråk om 45 hp

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift och seminarium.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på samtliga examinerande moment som kan bedömas med Väl Godkänd.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 12,5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 22,5 hpU/G/VG
Seminarium 11,5 hpU/G
Seminarium 21 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 32,5 hpU/G/VG
Seminarium 31 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 44 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Delkurs 1

Hirsch, Åsa & Lundahl, Christian (2021). Hållbar bedömning. Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömningsarbete. Natur & Kultur. 85–105, 147–165, 188–200, 295–317, 318–337. 96 sidor.

Jakobson, Liivi (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk. Nordand, 14(1), 25–47. 22 sidor.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112. 32 sidor.

Skar, Gustav & Tengberg, Michael (2015). Bedömning i svenskämnet. Natur och Kultur. 241 sidor.

Skolforskningsinstitutet. 2018. Feedback i skrivundervisningen. Systematisk översikt 2018:01. Skolforskningsinstitutet. 55 sidor.

Skolverket (2013) Sambedömning i skolan - exempel och forskning. Skolverket. 39 sidor.

Skolverket (2021) Att planera, bedöma och ge återkoppling. Skolverket. 70 sidor.

Sundqvist, Pia, Wikström, Peter, Sandlund, Erica & Nyroos, Lina. (2018). The teacher as examiner of L2 oral tests: A challenge to standardization. Language Testing, 35(2), 217–238. 22 sidor.

William, Dylan. 2013. Att följa lärande: formativ bedömning i praktiken. Studentlitteratur. 264 sidor.

Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial (ca 30 sidor).

Ca 100 sidor forskningslitteratur väljs i samråd med läraren.

Delkurs 2

Lagerholm, Per (2010). Språkvetenskapliga uppsatser. Studentlitteratur. 158 sidor.

Mackey, Alison & Gass, Susan (2012). Research methods in second language acquisition. Wiley-Blackwell. 336 sidor.

VanPatten, Bill & Williams, Jessica (2020). Theories in second language acquisition – an introduction (3e uppl.). Routledge. 324 sidor.

Artiklar och annan litteratur om ca 500 sidor med anknytning till valt forskningsområde tillkommer.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Referensmaterial

Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Liber.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen