KURSPLAN
Utomhuspedagogik och platsbaserat lärande, 7,5 högskolepoäng
Outdoor pedagogy and place-based learning, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:LUHG13
Fastställd av:Utbildningschef 2023-03-20
Gäller fr.o.m.:Hösten 2023
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Naturvetenskapliga området (50%) och samhällsvetenskapliga området (50%)
Ämnesgrupp:UV1
Fördjupning:G1N
Huvudområde:Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva hur skolgården, skolskogen, naturen och hur ett biosfärsområde kan användas som undervisningsrum
- redogöra för utomhuspedagogikens teoretiska grund, förutsättningar för lärande och aktuell forskning inom området
- redogöra för naturvägledning och dess pedagogiska syfte

Färdighet och förmåga

- planera, genomföra och utvärdera utomhuspedagogiska lektioner och lärandeaktiviteter
- tillämpa integration av läs-, skriv-, och matematikutvecklingen samt de estetiska ämnena i den pedagogiska verksamheten utomhus

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- diskutera och problematisera ett utomhuspedagogiskt förhållningssätt i undervisningen
- kritiskt reflektera över utomhuspedagogikens arbetssätt och platsens betydelse för lärandet

Innehåll

  • Naturpedagogik och utomhuspedagogik
  • Skolgården, skolskogen, naturen och biosfärsområden som platser för lärande och utveckling
  • Lärande utomhus
  • Naturvägledning som arbetssätt och förhållningssätt

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, utomhusaktiviteter och exkursioner.

I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom seminarium, gruppredovisningar och individuell skriftlig uppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium0,5 hpU/G
Gruppredovisningar2 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift15 hpU/G/VG
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Fastén, Olof., & Boldemann, Cecilia,. (2019). Utomhuspedagogik: Lärmiljö, närmiljö och det utvidgade klassrummet. Studentlitteratur 209 s.

Hammarsten, Maria. (2022). Skogsträdgårdsvistelser ur barns perspektiv – Speglat under samtalspromenader (licentiate thesis, Jönköping University, School of Education and Communication). 25 s.

Hammarsten, Maria. (2022). Utomhusundervisning: en handbok. Studentlitteratur. 112 s.

Lundegård Iann, Wickman, Per-Olof., & Wohlin, Ammi (2004). Utomhusdidaktik. Studentlitteratur. 209 s.

Lättmna-Masch, Robert., & Wejdmark, Mats. (2007). Att lära in ute året runt. Outdoor teaching. 312 s.

Sellgren, Germund (2005). Naturpedagogik. Ekelunds förlag AB. 248 s.

Skolverket (2022). Läroplaner för grundsärskolan Lgr11. Skolverket. Cirka 20 s.

Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Cirka 20 s.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen