YH-KURSPLAN
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar fördjupning, 50 yrkeshögskolepoäng
Neuropsychiatric Disabilities Advanced course, 50 HVE credit points
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:YHNF22
Fastställd av:Ledningsgruppen (Yh) 2021-05-24
Gäller fr.o.m.:Hösten 2022
Version:1
Utbildnings-information:Behandlingspedagog, 400 yhp, YH00415-2021, 1, 2, 3

Syfte

Kursen ger möjlighet att fördjupa och bygga vidare på redan inhämtade kunskaper om olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Den ger även möjlighet till ökad kunskap om, och förståelse för, individer med andra uppmärksamhets- och samspelssvårigheter som t ex de med intellektuell funktionsnedsättning. Kursen ger ökade möjligheter för den studerande att använda rätt strategier och stöd i vardagen för att kunna möta individen och dess anhöriga utifrån ett salutogent perspektiv.

Läranderesultat

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

Kunskaper

1. Innebörden av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra uppmärksamhets- och samspelssvårigheter.
2. Innebörden av behandlingsplaner, dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete, kopplat målgruppen.

Färdigheter

3. Identifiera resurser hos individen utifrån ett salutogent perspektiv.
4. Definiera stödbehov, utföra och planera arbetet med den enskilde individen.
5. Resonera och reflektera över olika pedagogiska modeller och strategier samt lära ut dessa, när det passar, i mötet med individen och dess anhöriga.

Kompetenser

6. Använda och omsätta sina specialiserade kunskaper och arbeta självständigt med individens behov i dennes vardag utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt inom aktuellt område.
7. Reflektera över individens resurser och tydliggöra eventuella hinder samt stärka dennes förmåga att förändra sin vardag.

Innehåll

- Fördjupande kunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra uppmärksamhets- och samspelsvårigheter
- Behandlingsplaner, dokumentation och systematiskt kvalitetsarbete
- Salutogent perspektiv
- Pedagogiska modeller och strategier
- Anhörigperspektiv
- Begrepp inom aktuellt område
- Färdighet och kompetens att stödja och bemöta barn, ungdomar och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och dess anhöriga

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, handledning, seminarium, studiebesök, grupparbeten.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Svenska 2, 100 p alt Svenska som andraspråk 2, 100 p med lägst betyg G/E eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen 115 yhpIG/G/VG
Seminarium10 yhpIG/G
Enskild skriftlig inlämningsuppgift5 yhpIG/G/VG
Tentamen 2, skriftlig och muntlig del20 yhpIG/G/VG

Betygskriterier

- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat. - För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd självständigt kunna reflektera, analysera och diskutera om olika Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, strategier, metoder och olika pedagogiska modeller kopplat till verkligheten.

Kurslitteratur

Meddelas senast 4 veckor före kursstart.