KURSPLAN
Gerontologi, grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Gerontology, Basic Course, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HGIG18 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2017-02-28 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2023-02-21 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-08-28 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård |
Ämnesgrupp: | OM1 |
Fördjupning: | G1N |
Huvudområde: | Gerontologi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva utifrån ett gerontologiskt perspektiv äldre och åldrande på mikro-, meso- och makronivå
- beskriva den äldre personen och åldrandet ur ett livsloppsperspektiv.
Färdighet och förmåga
- tillämpa ett urval av centrala gerontologiska teorier
- tillämpa kunskap om faktorer som påverkar åldrandet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och visa insikt om betydelsen av ett livslopps- och helhetsperspektiv i mötet med äldre
- problematisera och visa insikt om hur attityder och värderingar påverkar bemötande av äldre personer.
Innehåll
- introduktion till området gerontologi
- demografi och epidemiologi
- ålderism
- biologiskt åldrande
- psykologiskt åldrande
- socialt åldrande
- formell och informell omsorg
- demografi och epidemiologi
- ålderism
- biologiskt åldrande
- psykologiskt åldrande
- socialt åldrande
- formell och informell omsorg
Undervisningsformer
Kursen genomförs webbaserat i form av inspelade föreläsningar och gruppdiskussioner via läroplattform.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell inlämningsuppgift med tillkommande uppgifter i form av utförd livsloppsintervju med sammanfattning, sammanställning av tillfördelat tema relaterat till åldrande samt analys av film, inklusive gruppdiskussioner.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Kursen examineras i form av individuell inlämningsuppgift med tillkommande uppgifter i form av utförd livsloppsintervju med sammanfattning, sammanställning av tillfördelat tema relaterat till åldrande samt analys av film, inklusive gruppdiskussioner.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell inlämningsuppgift | 4,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Utförd livsloppsintervju med skriftlig sammanfattning, inklusive gruppdiskussion | 1 hp | U/G |
Skriftlig sammanställning av tillfördelat tema relaterat till åldrande, inklusive gruppdiskussion | 1 hp | U/G |
Skriftlig uppgift i form av analys av film, inklusive gruppdiskussion | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Ernsth Bravell, M., & Östlund, L. (Red.) (2020). Äldre och åldrande: Grundbok i gerontologi.
(3 uppl.). Gleerups.
Johansson, H., & Meeuwisse, A. (2017). Socialt arbete i civilsamhället: Mikro-, meso- och makroteorier. I: S. Linde & R. Scaramuzzino (Red.), Socialt arbete i civilsamhället: Aktörer, former och funktioner (s. 47–74). Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar, nationella riktlinjer och föreskrifter.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
(3 uppl.). Gleerups.
Johansson, H., & Meeuwisse, A. (2017). Socialt arbete i civilsamhället: Mikro-, meso- och makroteorier. I: S. Linde & R. Scaramuzzino (Red.), Socialt arbete i civilsamhället: Aktörer, former och funktioner (s. 47–74). Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar, nationella riktlinjer och föreskrifter.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.