KURSPLAN
Introduktion till klinisk forskning, 7,5 högskolepoäng
Introduction to Clinical Research, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod:HKFR23
Fastställd av:Utbildningsrådet 2022-09-29
Reviderad av:Avdelningschef 2022-12-21
Gäller fr.o.m.:2023-04-03
Version:2
Utbildningsnivå:Avancerad nivå
Utbildningsområde:Medicinska området
Ämnesgrupp:TO1
Fördjupning:A1N
Huvudområde:Oral hälsovetenskap

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra fördjupat för olika typer av studiedesigner inom klinisk och preklinisk forskning
  • redogöra för övergripande regelverk, riktlinjer och patientsäkerhet vid kliniska studier.

Färdighet och förmåga

  • sammanställa, argumentera och analysera för lämplig design och olika metoder för kliniska studier
  • tillämpa gällande regelverk, riktlinjer och patientsäkerhet för att kunna värdera de olika faserna vid planering, praktiskt utförande samt avslut av en klinisk studie
  • framställa studieprotokoll för kliniska studier riktade till olika populationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera egna insatser och identifiera vad som behöver utvecklas i studieprotokoll för kliniska studier
  • reflektera över och värdera studiedesigner, metoder och etiska ställningstaganden i kliniska och prekliniska studier
  • reflektera över och värdera tvärvetenskaplig samverkan inom kliniska och prekliniska studier.

Innehåll

- kliniska och prekliniska studier
- klinisk och preklinisk forskning inom valt område, riktat mot olika populationer
- regelverk och riktlinjer för kliniska studier
- patientsäkerhet
- good clinical practice (GCP)
- etiska övervägande vid klinisk forskning och interventioner
- den kliniska prövningsprocessen; studieprotokoll, genomförande, avslut och rapportering
- tvärvetenskaplig samverkan i klinisk forskning
- framtidens kliniska studier samt dess utmaningar och kunskapsluckor

Undervisningsformer

Kursen genomförs webbaserat i form av föreläsningar, individuella uppgifter och gruppuppgifter.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidat- eller yrkesexamen omfattande 180 hp inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande från en grundutbildning inom oral hälsovetenskap, biomedicin, Klinisk fysiologi, vårdvetenskap, medicin, socialt arbete eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuella skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i gruppdiskussioner.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Gruppdiskussion0,5 hpU/G
Individuell inlämningsuppgift och gruppdiskussion 11,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Individuell inlämningsuppgift och gruppdiskussion 21,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Examinationsuppgift4 hpA/B/C/D/E/FX/F

Kurslitteratur

Bondemark, L., Isberg , P-E . Klinisk behandlingsforskning inom tandvården - planering, genomförande och presentation. (2022). Gothia Kompetens.

Gustavsson, B., Hermerén, G., & Petersson, B. (2017). God forskningssed. Vetenskapsrådet. vr.se/download/18.2412c5311624176023d25b05/1529480532631/Godforskningssed_VR_2017.pdf

Lawrence M. Friedman, Curt D. Furberg, Davis L. (2015). Fundamentals of Clinical Trials. Springer.

Statens beredning för medicinsk och social utvärdering. (2020). Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i socialtjänsten: en metodbok. www.sbu.se/metodbok.

Ytterligare litteratur tillkommer i form av vetenskapliga artiklar och rapporter.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.