KURSPLAN
Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 högskolepoäng
Work and Organisational Psychology, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod: | LAOG13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-09-08 |
Reviderad av: | 2023-05-16 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2024 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
Ämnesgrupp: | PS1 |
Fördjupning: | G1N |
Huvudområde: | Psykologi |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala arbets- och organisationspsykologiska begrepp, modeller och teorier
- på en grundläggande nivå redogöra för huvuddragen av relevant forskning inom området arbets- och organisationspsykologi
- redogöra för metoder och processer vid förändringsarbete i organisationer
- på en grundläggande nivå redogöra för huvuddragen av relevant forskning inom området arbets- och organisationspsykologi
- redogöra för metoder och processer vid förändringsarbete i organisationer
Färdighet och förmåga
- tillämpa psykologisk teori till aktiviteter i arbetslivet
- självständigt urskilja olika problemområden i arbetslivet
- söka vetenskaplig information i arbets- och organisationspsykologi
- självständigt urskilja olika problemområden i arbetslivet
- söka vetenskaplig information i arbets- och organisationspsykologi
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera hur sociala processer och arbetets organisation kan påverka individer och grupper i arbetet
- kritisk granska och värdera vetenskaplig kunskap i arbets- och organisationspsykologi
- på ett självstängt sätt värdera och problematisera arbets- och organisationspsykologiska aspekter utifrån jämställdhet, mångfald och hållbarhet
- kritisk granska och värdera vetenskaplig kunskap i arbets- och organisationspsykologi
- på ett självstängt sätt värdera och problematisera arbets- och organisationspsykologiska aspekter utifrån jämställdhet, mångfald och hållbarhet
Innehåll
- Arbetsutformning
- Arbetsrelaterade attityder
- Organisationskulturens betydelse för effektivitet och prestation
- Teorier kring organisationsförändringar och ledarskap
- Motivationsstyrning, arbetsprestation och dess koppling till olika former av belöning och erkännande
- Rekrytering och urval
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig tentamen.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på tentamen.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig tentamen.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på tentamen.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Seminarium | 1,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig tentamen | 6 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Aronsson, Gunnar, Hellgren, Johnny, Isaksson, Kerstin, Johansson, Gunn, Sverke, Magnus & Torbiörn, Ingemar (2012). Arbets- och organisationspsykologi. Individ och organisation i samspel. Stockholm: Natur och Kultur. 464s.
Vetenskapliga artiklar (ca 50 s.) tillkommer enligt kursansvarigs anvisningar.
Referenslitteratur
Bergmo-Prvulovic, Ingela (2017). Karriär utifrån ett ansträngnings- och belöningsperspektiv. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic, & Karin Kilhammar (Eds.), HR. Att ta tillvara mänskliga resurser (pp. 77-94). Lund: Studentlitteratur AB.
Noe, Raymond. A., Hollenbeck, John. R., Gerhart, Barry & Wright, Patrick. M. (2007). Fundamentals of human resource management. (6th ed.). Boston, MA: McGraw-Hill/Irwin. 568s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen
Vetenskapliga artiklar (ca 50 s.) tillkommer enligt kursansvarigs anvisningar.
Referenslitteratur
Bergmo-Prvulovic, Ingela (2017). Karriär utifrån ett ansträngnings- och belöningsperspektiv. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic, & Karin Kilhammar (Eds.), HR. Att ta tillvara mänskliga resurser (pp. 77-94). Lund: Studentlitteratur AB.
Noe, Raymond. A., Hollenbeck, John. R., Gerhart, Barry & Wright, Patrick. M. (2007). Fundamentals of human resource management. (6th ed.). Boston, MA: McGraw-Hill/Irwin. 568s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen