KURSPLAN
Barn, unga och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, fördjupningskurs, 7,5 högskolepoäng
Children, Youth and Adults with Neuropsychiatric Disorders, advanced course, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod: | LBVK12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-04-08 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2022 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | JU 2022/1759-113 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (80%) och undervisningsområdet (20%) |
Ämnesgrupp: | PE1 |
Fördjupning: | G1F |
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika teoretiska perspektiv i aktuell forskning som berör neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
Färdighet och förmåga
- genomföra och analysera intervjusamtal med syfte att beskriva en individs upplevelser och förståelse av den egna livssituationen
- exemplifiera hur kartläggningar på olika nivåer kan användas för främjande, förebyggande och åtgärdande arbete
- exemplifiera hur kartläggningar på olika nivåer kan användas för främjande, förebyggande och åtgärdande arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera mötet mellan individers förutsättningar och samhälleliga krav och förväntningar
- diskutera framgångsfaktorer och ett salutogent förhållningssätt
- diskutera framgångsfaktorer och ett salutogent förhållningssätt
Innehåll
• Relationsskapande, förhållningssätt och bemötande
• Främjande, förebyggande och åtgärdande arbete
• Teorier, perspektiv och aktuell forskning som berör NPF
• Olika erfarenheter av NPF ur ett "inifrånperspektiv"
• NPF ur ett samhälleligt perspektiv
• Skildring av NPF i olika medier
• Konsekvenser av kartläggning och analys på olika nivåer
• Intervjumetod och etiska ställningstaganden
• Främjande, förebyggande och åtgärdande arbete
• Teorier, perspektiv och aktuell forskning som berör NPF
• Olika erfarenheter av NPF ur ett "inifrånperspektiv"
• NPF ur ett samhälleligt perspektiv
• Skildring av NPF i olika medier
• Konsekvenser av kartläggning och analys på olika nivåer
• Intervjumetod och etiska ställningstaganden
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutad kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande och genomgången kurs Barn, unga och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, 7,5 hp, eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom två seminarier och en individuell, skriftlig inlämningsuppgift.
Lärandemålen utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Kursen examineras genom två seminarier och en individuell, skriftlig inlämningsuppgift.
Lärandemålen utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella inlämningsuppgiften.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Seminarium I | 1,5 hp | U/G |
Individuell inlämningsuppgift | 4,5 hp | U/G/VG |
Seminarium II | 1,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Anderson, Lotta (2020). Schooling for Pupils with Autism Spectrum Disorder: Parents´ Perspectives. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(1). (12 s.)
Bjärvall, Karolina (2019). Störningen: Adhd, pillren och det stressade samhället. (303 s.)
Laurin, Emma (2021). Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm. [Doktorsavhandling, Uppsala universitet]. www.uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1542532/FULLTEXT01.pdf (Valda delar, ca 180 sidor)
Ljungberg, Tomas (2021). AD/HD 13 år senare: Var står vi idag? Exiris Förlag och Konsult. (s.287-322).
Socialstyrelsen (2021). Kunskapsläget kring förekomst och konsekvenser av språkstörning hos normalbegåvade unga och vuxna i ett livsperspektiv – förstudie. Pdf-fil som läggs på Canvas. (40 s.)
Taneja Johansson, Shruti (2021). Looking back on compulsory school: narratives of young adults with ADHD in Sweden. Emotional and Behavioural Difficulties, 26(2). (13 s.)
te Meerman, Sanne., Batstra, Laura., Grietens, Hans & Frances, Allen. (2017). ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12(1), 1298267–7. www.doi.org/10.1080/17482631.2017.1298267
Artiklar, forskningsbloggar och övrigt material tillkommer, cirka 50 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Referenslitteratur:
Antonovsky, Aaron (2005). Hälsans mysterium. Natur och Kultur.
Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Studentlitteratur.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Bjärvall, Karolina (2019). Störningen: Adhd, pillren och det stressade samhället. (303 s.)
Laurin, Emma (2021). Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm. [Doktorsavhandling, Uppsala universitet]. www.uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1542532/FULLTEXT01.pdf (Valda delar, ca 180 sidor)
Ljungberg, Tomas (2021). AD/HD 13 år senare: Var står vi idag? Exiris Förlag och Konsult. (s.287-322).
Socialstyrelsen (2021). Kunskapsläget kring förekomst och konsekvenser av språkstörning hos normalbegåvade unga och vuxna i ett livsperspektiv – förstudie. Pdf-fil som läggs på Canvas. (40 s.)
Taneja Johansson, Shruti (2021). Looking back on compulsory school: narratives of young adults with ADHD in Sweden. Emotional and Behavioural Difficulties, 26(2). (13 s.)
te Meerman, Sanne., Batstra, Laura., Grietens, Hans & Frances, Allen. (2017). ADHD: a critical update for educational professionals. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 12(1), 1298267–7. www.doi.org/10.1080/17482631.2017.1298267
Artiklar, forskningsbloggar och övrigt material tillkommer, cirka 50 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Referenslitteratur:
Antonovsky, Aaron (2005). Hälsans mysterium. Natur och Kultur.
Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Studentlitteratur.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen