KURSPLAN
Elever i teoretiska svårigheter - specialpedagogiska perspektiv på lärande och undervisning, 7,5 högskolepoäng
Students in Theoretical Difficulties - Special Educational Perspectives on Learning and Teaching, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:LETK11
Fastställd av:Utbildningsrådet 2021-04-28
Gäller fr.o.m.:Hösten 2021
Version:1
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Undervisningsområdet
Ämnesgrupp:PE1
Fördjupning:G1F
Huvudområde:Pedagogik

Lärandemål

Lärandemålen specificerade i de tre följande kategorierna.

Kunskap och förståelse

- beskriva tänkbara orsaker till att elever befinner sig i teoretiska svårigheter
- redogöra för specialpedagogiska begrepp och perspektiv relaterat till undervisning och lärande för elever i teoretiska svårigheter

Färdighet och förmåga

- urskilja faktorer på skol-, grupp- och individnivå som påverkar lärandet för elever i teoretiska svårigheter
- föreslå och reflektera över undervisningsstrategier som stödjer elever i teoretiska svårigheter
- reflektera över delaktighetsaspekter och deras påverkan på elevers lärande

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över hur tillgängliga lärandemiljöer kan utvecklas
- problematisera mötet mellan elever i teoretiska svårigheter och skolans kunskapskrav
- kritiskt granska och reflektera över egen och andras undervisning och förhållningssätt utifrån olika specialpedagogiska perspektiv

Innehåll

  • Specialpedagogiska perspektiv på delaktighet och lärande
  • Förutsättningar för lärande på skol-, grupp- och individnivå
  • Lärande för elever i behov av stöd i teoretiskt och abstrakt tänkande
  • Elevperspektiv och delaktighet
  • Tillgänglig pedagogisk, social och fysisk lärandemiljö
  • Inkluderande och differentierad undervisning för likvärdig utbildning
  • Bedömningsprocesser
  • Skolans mål och kunskapskrav

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid om angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp, eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom seminarier och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst betyget Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarier3,5 hpU/G
Induviduell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på läroplattform. Kursvärderingen ska ligga för grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Allodi Westling, Mara (2020). Specialpedagogiska insatser genom det sociala klimatet i lärmiljön. Skolverket. 12 s. https:larportalen.skolverket.se

Andersson, Lotta & Östlund, Daniel (2017). Assessment for learning in grades 1-9 in a special school for students with intellectual disability in Sweden. Problems of education in the 21st century. Vol. 75, No. 6, 2017. 18 s.

Capp, Matthew James (2017). The effectiveness of universal design for learning: a meta-analysis of literature between 2013 and 2016. International Journal of Inclusive Education. 21:8, 791-807.
18 s. https:doi.org/10.1080/13603116.2017.1325074

Carlsson Kendell, Monica (2016). Elever med svag teoretisk begåvning. Natur & Kultur. 63 s.

Håkansson, Jan & Sundberg, Daniel (2020). Utmärkt undervisning. Framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning. Natur & Kultur. 304 s.

Kotte, Elaine (2017). Inkluderande undervisning. Lärares uppfattningar om lektionsplanering och lektionsarbete utifrån ett elevinkluderande perspektiv. [Doktorsavhandling, Malmö Högskola] 81 s. https: muep.mau.se/bitstream/handle/2043/23228/2043_23228%20Kotte%20muep.pdf?sequence=2 &isAllowed=y

Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen. Om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. 64s. https: www.skolverket.se/publikationsserier/stodmaterial/2014/stodinsatser-i-utbildningen

Szönyi, Kristina & Söderqvist Dunkers, Tove (2020). Delaktighet – utforskande samtal lyfter elevers perspektiv. Skolverket. 12 s. https:larportalen.skolverket.se

Vennberg, Helena (2020). Att räkna med alla elever - Följa och främja matematiklärande i förskoleklass. [Doktorsavhandling, Umeå universitet]. s. 7-25, 43-59. 34 s.
http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1413144/FULLTEXT01.pdf

Referensmaterial:
Aktuella styrdokument

Observera att kurslitterturen kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen.