KURSPLAN
Handledarutbildning-VFU, 7,5 högskolepoäng
Learning how to be a Mentor, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod: | LHUN13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-09-01 |
Reviderad av: | 2023-06-01 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2023 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
Ämnesgrupp: | UV1 |
Fördjupning: | G2F |
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för några olika teoretiska perspektiv på handledning samt hur de uttrycks genompraktisk yrkesteori
- definiera den grundläggande strukturen för bedömning av lärarutbildningens VFU
- beskriva grundläggande innehåll, mål och struktur för lärarutbildningen
- definiera den grundläggande strukturen för bedömning av lärarutbildningens VFU
- beskriva grundläggande innehåll, mål och struktur för lärarutbildningen
Färdighet och förmåga
- reflektera över hur man handleder student i lärarutbildningens VFU
- reflektera över hur man anpassar sin handledning utifrån situation och student
- reflektera över hur man anpassar sin handledning utifrån situation och student
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera utifrån egna och andras erfarenheter kring handledning av lärarstudenter på VFU
- diskutera och problematisera den egna handledningsstrategin
- diskutera och problematisera den egna handledningsstrategin
Innehåll
- Lärarutbildningens bakgrund, mål och innehåll
- Praktisk yrkesteori
- Grundläggande handledningsteorier och handledningsprocesser
- Handledande samtal
- Relationer och etiska dilemman i handledning
- Bedömning av VFU
- Utveckla egen handledningsstrategi
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt lärarexamen eller kompletterande utbildning med inriktning förskola eller fritidshem, minst 90 hp. Dessutom krävs två års yrkeserfarenhet. Dispens medges från kravet i engelska för sökande med äldre lärarutbildning.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två seminarier.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två seminarier.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Seminarium 1 | 3 hp | U/G |
Seminarium 2 | 4,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Ahlefeld von Nisser, Désirée (2022). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skolkultur. Studentlitteratur. 122 s.
Cajvert, Lilja (2021). Studenthandledning: under verksamhetsförlagd utbildning. (Andra upplagan). Studentlitteratur AB.
Hammarström Lewenhagen, Birgitta (2020). Vardagen i Förskolan som Utbildningsarena : Om VFU och VFU-handledning. Liber. 260 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Cajvert, Lilja (2021). Studenthandledning: under verksamhetsförlagd utbildning. (Andra upplagan). Studentlitteratur AB.
Hammarström Lewenhagen, Birgitta (2020). Vardagen i Förskolan som Utbildningsarena : Om VFU och VFU-handledning. Liber. 260 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen