KURSPLAN
Identitet, kultur och samhälle. Sociologiska perspektiv, 15 högskolepoäng
Identity, Culture and Society. Sociological Perspectives, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod: | LIKG12 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-10-27 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-01-24 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2021/4741-113 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området |
Ämnesgrupp: | SO1 |
Fördjupning: | G1N |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för socialpsykologiska teorier
- beskriva centrala socialpsykologiska begrepp med betydelse för samhälle, kultur och identitet
- redogöra för sociologiska perspektiv på globalisering
- beskriva centrala socialpsykologiska begrepp med betydelse för samhälle, kultur och identitet
- redogöra för sociologiska perspektiv på globalisering
Färdighet och förmåga
- tillämpa för området centrala begrepp på ett adekvat sätt i analys av sociala situationer
- tillämpa teoretiska kunskaper i kritisk analys av sociala situationer
- analysera globaliseringsprocesser med hjälp av sociologiska teorier
- tillämpa teoretiska kunskaper i kritisk analys av sociala situationer
- analysera globaliseringsprocesser med hjälp av sociologiska teorier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över sociala situationer och ställa dem i relation till socialpsykologiska teorier
- jämföra och diskutera sociologisk forskning om globalisering
- jämföra och diskutera sociologisk forskning om globalisering
Innehåll
- Socialpsykologiska teorier
- Sociologiska perspektiv på globalisering
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter och seminarie.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på 11 hp.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter och seminarie.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänd på 11 hp.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Socialpsykologiska perspektiv: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Socialpsykologiska perspektiv: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 0,5 hp | U/G |
Socialpsykologiska perspektiv: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 0,5 hp | U/G |
Socialpsykologiska perspektiv: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 3 | 0,5 hp | U/G |
Socialpsykologiska perspektiv: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 4 | 5,5 hp | U/G/VG |
Perspektiv på globalisering: Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Perspektiv på globalisering: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 0,5 hp | U/G |
Perspektiv på globalisering: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 0,5 hp | U/G |
Perspektiv på globalisering: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 3 | 0,5 hp | U/G |
Perspektiv på globalisering: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 4 | 5,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Aronson, Eliot, Wilson, Timothy D. Akert, Robin M. & Sommers, Samuel R. (2020). Social psychology. Pearson Education. 500 s.
Bauman, Zygmunt (2011). Collateral Damage: Social ojämlikhet i en global tidsålder. Daidalos. 201 s.
Beck, Ulrich (2012.) Risksamhället: på väg mot en annan modernitet. Daidalos. 392 s.
Connel, Raewyn W (2007). Southern Theory. Social Science and The Global Dynamics of Knowledge. Polity Press. 272 s.
Goffman, Erving (2014). Stigma: den avvikandes roll och identitet. Studentlitteratur. 175 s.
Milgram, Stanley (2009). Obedience to Authority. An Experimental View. Harper Perennial Modern Classics. 256 s.
Thörn, Håkan (2012). Globaliseringens dimensioner: nationalstat, världssamhälle, demokrati och sociala rörelser. Atlas. 264 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
Bauman, Zygmunt (2011). Collateral Damage: Social ojämlikhet i en global tidsålder. Daidalos. 201 s.
Beck, Ulrich (2012.) Risksamhället: på väg mot en annan modernitet. Daidalos. 392 s.
Connel, Raewyn W (2007). Southern Theory. Social Science and The Global Dynamics of Knowledge. Polity Press. 272 s.
Goffman, Erving (2014). Stigma: den avvikandes roll och identitet. Studentlitteratur. 175 s.
Milgram, Stanley (2009). Obedience to Authority. An Experimental View. Harper Perennial Modern Classics. 256 s.
Thörn, Håkan (2012). Globaliseringens dimensioner: nationalstat, världssamhälle, demokrati och sociala rörelser. Atlas. 264 s.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen