KURSPLAN
Videoreporter, 7,5 högskolepoäng
Video Journalist, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | LVRG13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2022-09-27 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2023 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (50%) och tekniska området (50%) |
Ämnesgrupp: | MK1 |
Fördjupning: | G1N |
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grunddragen i en videoreporters roll och arbetssätt inom journalistik
- förklara relationen mellan teori och teknik inom TV-produktion
- förklara relationen mellan teori och teknik inom TV-produktion
Färdighet och förmåga
- producera journalistiska reportage med hjälp av kamera, mikrofon och redigeringsmjukvara
- tillämpa teoretiska journalistiska kunskaper såsom intervjuteknik och källkritik i praktiken
- tillämpa ett hållbart journalistiskt arbetssätt vid producering av videoreportage
- tillämpa teoretiska journalistiska kunskaper såsom intervjuteknik och källkritik i praktiken
- tillämpa ett hållbart journalistiskt arbetssätt vid producering av videoreportage
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska professionellt producerade reportage och TV-program utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- kritiskt värdera videoproduktioner med fokus på videoredigering och inslagsdramaturgi
- kritiskt värdera videoproduktioner med fokus på videoredigering och inslagsdramaturgi
Innehåll
• Grunder i journalistik
• Intervjuteknik med kamera och mikrofon
• Kamerateknik
• Videoredigering
• Källkritik
• Hållbar journalistik
• Inslagsdramaturgi
• Intervjuteknik med kamera och mikrofon
• Kamerateknik
• Videoredigering
• Källkritik
• Hållbar journalistik
• Inslagsdramaturgi
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av inspelade föreläsningar, laborationer, och webbaserade gruppdiskussioner.
Det krävs att studenten har tillgång till eget redigeringsprogram och videokamera eller smartphone.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Det krävs att studenten har tillgång till eget redigeringsprogram och videokamera eller smartphone.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till.
Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella redovisningar och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom två individuella redovisningar och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|---|---|
Individuell redovisning 1 | 3 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1 hp | U/G |
Individuell redovisning 2 | 3,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Gratte, Anders (2007). TV-dramaturgi i det lilla formatet. Studentlitteratur. 103 sidor.
Häger, Björn (2020). Reporter – en grundbok i journalistik. Studentlitteratur. 581 sidor.
Sahlin, Josefina (2019). Att arbeta som videoreporter: från filmning till redigering. Moderskeppet. 138 sidor.
Berglez, P, Olausson, U & Ots, Mart (2017). What is sustainable journalism? : integrating the environmental, social, and economic challenges of journalism. Peter Lang. 374 sidor.
Artiklar och kompendium tillkommer cirka 100 sidor
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Häger, Björn (2020). Reporter – en grundbok i journalistik. Studentlitteratur. 581 sidor.
Sahlin, Josefina (2019). Att arbeta som videoreporter: från filmning till redigering. Moderskeppet. 138 sidor.
Berglez, P, Olausson, U & Ots, Mart (2017). What is sustainable journalism? : integrating the environmental, social, and economic challenges of journalism. Peter Lang. 374 sidor.
Artiklar och kompendium tillkommer cirka 100 sidor
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen