KURSPLAN
JU World Solar Challenge: Projektstyrning, entreprenörskap och marknadsföring - Del 3 (3), 15 högskolepoäng
JU World Solar Challenge: Project Management, Entrepreneurship and Marketing - Part 3 (3), 15 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod:T3WN17
Fastställd av:VD 2017-02-01
Reviderad av:Utbildningschef 2023-11-23
Gäller fr.o.m.:2023-08-01
Version:3
Utbildningsnivå:Grundnivå
Utbildningsområde:Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp:FE1
Fördjupning:G2F
Huvudområde:Industriell organisation och ekonomi

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten:

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om sätt att effektivt samordna olika kompetenser till ett fungerande marknadsteam.
- visa kunskap om projekt som arbetsform innefattande lednings- och samordningsprocess (t ex projektkommunikation och logistik)

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att applicera koncept och principer inom ämnena entreprenörskap, marknadsföring och varumärkesprofilering genom JU Solar Teams marknadsföringskanaler
- visa förmåga att kommunicera effektivt och affärsmässigt, både internt, mellan verksamhetens olika funktioner, och externt med verksamhetens intressenter
- visa förmåga att attrahera nya, samt behålla nuvarande sponsorer och andra intressenter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa insikt i relevansen av långsiktiga relationer med sponsorer och andra intressenter
- visa förmåga att förstå utmaningar och drivkrafter hos sponsorer och andra intressenter, för att möjliggöra ett effektivt samarbete

Innehåll

Kursen bygger på kunskaper från kurserna JU World Solar Challenge del 1 och del 2. Den ger fördjupade kunskaper och förmågor inom projektstyrning och marknadsföring genom att kombinera teori med entrepreno¨riellt lärande och handling i ett tvärdisciplinärt projekt. Dess kärnverksamhet består i att utveckla och konstruera en konkurrenskraftig solbil samt planera och genomföra tävlingen World Solar Challenge. Studenterna kommer samtidigt att vara ambassadörer för Högskolan i Jönköping (JU) och bidra till lärosätets marknadsföring, då JU använder JU Solar Team respektive JU World Solar Challenge för att vidareutveckla sitt varumärke både i Sverige och utomlands.

I kursen ingår följande delmoment:
- Följa upp och utvärdera tidigare marknadsaktiviteter och strategier
- Planera och genomföra olika typer av marknadsaktiviteter med olika syften
- Skapa och sammanställa och uppdatera information för olika marknadsföringskanaler
- Hålla kontakt med traditionell media, samt gör pressreleaser
- Rekrytering av nästkommande studentgrupp
- Kommunicera med olika intressenter till exempel gymnasieskolor, media och sponsorer
- Muntlig och skriftlig avrapportering

Undervisningsformer

Kursen genomförs i projektform.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 60 hp från högskoleingenjörsprogram eller medie- och kommunikationsvetenskapligt program eller program inom företagsekonomi (eller motsvarande kunskaper), inklusive JU World Solar Challenge del 2.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Det slutliga betyget baseras på aktivt deltagande i projektarbete och deltagande i obligatoriska moment samt skriftlig rapport med individuell reflektion.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpU/G

Övrigt

Intervjuer med urval av lämpliga kandidater kommer att genomföras.

Kurslitteratur

Litteratur

Kurslitteraturen fastställs 8 veckor innan kursstart.
Kurskompendium som distribueras fritt.