YH-KURSPLAN
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar grundkurs, 25 yrkeshögskolepoäng
Neuropsychiatric Disabilities basic course, 25 HVE credit points
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod:YLNPF1
Fastställd av:Ledningsgruppen (Yh) 2021-05-24
Gäller fr.o.m.:Hösten 2021
Version:1
Utbildnings-information:Behandlingspedagog, 400 yhp, YH00415-2021, 1, 2, 3

Syfte

Kursen förmedlar specialiserade kunskaper om olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Kursen förmedlar även kunskaper om olika förklaringsmodeller, bakomliggande orsaker, samt hur utredningar och bedömningar genomförs. Andra delar som berörs i kursen är aktuella begrepp, strategier och stödinsatser. Kursen poängterar även vikten av ett professionellt förhållningssätt och bemötande med individen och dess anhöriga. Denna kurs är en spärrkurs vilket innebär att det krävs betyget minst godkänt för att fortsätta med kursen Lärande i arbete (LIA) 2.

Läranderesultat

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

Kunskaper

1. Redogöra för olika förklaringsmodeller innebörd av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och utredningar inom aktuellt område.
2. Identifiera stödinsatser för individen, anhöriga och övrigt nätverk.

Färdigheter

3. Tillämpa samt lära ut strategier till individen i dennes vardag utifrån ett salutogent perspektiv.
4. Reflektera och redogöra för strategier och kommunikation i mötet med individen och dess anhöriga.

Kompetenser

5. Diskutera och analysera olika modeller och strategier i mötet med individer och dess anhöriga.

Innehåll

- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Förklaringsmodeller till samt innebörd av olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Pedagogiska modeller för att stödja, bemöta barn, ungdomar och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Begrepp inom aktuellt område
- Utredningar, skattningsinstrument samt biståndsbedömningar
- Stödinsatser samt individ- och anhörigperspektiv
- Professionellt förhållningssätt utifrån ett salutogent perspektiv

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, studiebesök och grupparbeten.
Kursen ges på svenska. Engelsk litteratur kan förekomma.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Svenska 2, 100 p alt Svenska som andraspråk 2, 100 p med lägst betyg G/E eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Bedömning
Läranderesultat 1,2 examineras med skriftlig tentamen.
Läranderesultat 3 examineras med obligatoriskt seminarium.
Läranderesultat 4 och 5 examineras med enskild skriftlig inlämningsuppgift.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen15 yhpIG/G/VG
Seminarium5 yhpIG/G
Enskild skriftlig inlämningsuppgift5 yhpIG/G/VG

Betygskriterier

- För betyget Godkänt ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl Godkänt ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna analysera och diskutera olika Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Den studerande ska även kunna föreslå olika strategier och motivera olika pedagogiska modeller i mötet med målgruppen.

Övrigt

Former för kunskapskontroll
Kursen examineras löpande under kursen. Samtliga i kursen ingående uppgifter, examinationer och obligatoriska moment ska avklaras med godkänt resultat innan slutbetyg på kursen kan erhållas. För att kunna bli godkänd ges de studerande två nya tillfällen till examination. Plussning tillämpas ej.
Vid särskilda behov såsom t ex distansundervisning kan anpassning av kunskapskontrollerna göras. Om den studerande kan styrka giltig frånvaro från kunskapskontroll enligt anordnarens anvisningar
(t ex med sjukintyg) ersätts tillfället med annan uppgift.

Kurslitteratur

Meddelas senast 4 veckor före kursstart.