YH-KURSPLAN
Välfärdsteknik och digitalisering inrikting behandlingspedagog, 20 yrkeshögskolepoäng
Welfare Technologies and Digitalisation Specialization Treatment Educator, 20 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2024
Kurskod:YLVTD3
Fastställd av:Ledningsgruppen (Yh) 2021-05-24
Gäller fr.o.m.:Våren 2023
Version:1
Utbildnings-information:Behandlingspedagog Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar Utb nr YH00415-2021-1, 2, 3

Syfte

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper inom välfärd och digitalisering ett område som växer då det är ett viktigt steg av effektivisering inom vård och omsorg samt belysa de utmaningar och möjligheter som ny teknik ger.

Läranderesultat

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

Kunskaper

1. Redogör för digitalisering och välfärdsteknologi.
2. Redogör för hur välfärdsteknik kan användas för personer som är i behov av stöd som missbruk och psykisk ohälsa och dess relevans för det sociala och socialpedagogiska arbetet.

Färdigheter

3. Tillämpa teoretiska kunskaper om människors samspel med teknik.
4. Utveckla de möjligheter och svårigheter som välfärdsteknik kan innebära för personer i behov av stöd, såväl som för professionella.

Kompetenser

5. Diskutera kring etiska ställningstaganden och dilemman som uppstår som ett resultat av införandet av välfärdsteknik i det sociala och socialpedagogiska arbetet.
6. Resonera och ge förslag på hur implementering av världsfärdsteknik kan ske.

Innehåll

- Grundläggande teoretiska kunskaper om människors samspel med teknik
- Grundläggande kunskaper om hur välfärdsteknik kan användas som redskap för personer i behov av stöd
- Värdera etiskt ställningstagande vid införande och användning av välfärdsteknik
- Vinsterna av användning av välfärdsteknik och digitalisering för den enskilde, verksamheten och de som arbetare inom vård och omsorg
- Redogöra för olika typer av välfärdstekniska produkter och hur de kan underlätta för personer med NPF- diagnos
- Hur man skapar motivation för att använda välfärdsteknik
- Förståelse för den transformering som digitaliseringen innebär i samhället med dess möjligheter och risker

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Svenska 2, 100 p alt Svenska som andraspråk 2, 100 p med lägst betyg G/E eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Bedömning
Läranderesultat 1,2,3 och 4 examineras med skriftlig tentamen.
Läranderesultat 5 och 6 examineras med obligatoriskt seminarium.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen15 yhpIG/G/VG
Seminarium5 yhpIG/G

Betygskriterier

- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.

- För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd kunna identifiera, diskutera och problematisera grundläggande teorier och begrepp i barns, ungdomars och vuxnas utveckling. Diskutera kring individ, grupp och samhällsstrukturer samt motivera hur individens livsvillkor och utveckling påverkas utifrån ett psykologiskt perspektiv.

Kurslitteratur

Meddelas senast fyra veckor före kursstart.