Lärande, undervisning och didaktik, VAL 15 hp
Kursinnehåll
• Didaktiska teorier
• Didaktiska och skolutvecklande metoder
**Delkurs: Didaktiska teorier, 5 hp
****Innehåll**
• Didaktiska teorier med relevans för läraryrket.
Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig examination vid ett seminarium. Syftet med seminariet är att studenten utvecklar kunskap inom didaktikområdet.
**Delkurs: Didaktiskt utvecklingsarbete, 8 hp
****Innehåll**
• Didaktiskt utvecklingsarbete med relevans för läraryrket. Syftet med utvecklingsarbetet är att fördjupa den didaktiska förståelsen om relationen mellan undervisning och elevers lärande inom ramen för det pedagogiska ledarskapet.
**Examination**
Delkursen examineras genom ett individuellt utvecklingsarbete som presenteras både skriftligt och muntligt.
**Delkurs: Didaktisk metareflektion, 2 hp
****Innehåll**
• Didaktisk metareflektion. Syftet med skrivandet av en didaktisk metareflektion är att fördjupa den didaktiska reflektionen kring genomfört utvecklingsarbete.
**Examination**
Delkursen examineras genom en skriftlig reflektionstext som behandlas i ett seminarium.
Förkunskapskrav
Antagen till Vidareutbildning av lärare och förskollärare som saknar lärar- eller förskollärarexamen, 120 hp (VAL) reglerad utifrån Förordning om vissa behörighetsgivande examina (SFS 2011:689 med senaste lydelse) samt godkänt resultat om minst 30 hp ämnesstudier.
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Kurskod/Ladokkod: LLUR25
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Typ av Kurs | Programkurstillfälle |
Studieform | Normal |
Termin | Våren 2026 |
Studieperiod |
vecka 4 - vecka 23
|
Studietakt | Halvfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Dagtid |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 22500 SEK |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-L5219 |