Lärande, undervisning och didaktik, VAL 15 hp

Kursinnehåll

• Didaktiska teorier • Didaktiska och skolutvecklande metoder **Delkurs: Didaktiska teorier, 5 hp ****Innehåll** • Didaktiska teorier med relevans för läraryrket. Delkursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig examination vid ett seminarium. Syftet med seminariet är att studenten utvecklar kunskap inom didaktikområdet. **Delkurs: Didaktiskt utvecklingsarbete, 8 hp ****Innehåll** • Didaktiskt utvecklingsarbete med relevans för läraryrket. Syftet med utvecklingsarbetet är att fördjupa den didaktiska förståelsen om relationen mellan undervisning och elevers lärande inom ramen för det pedagogiska ledarskapet. **Examination** Delkursen examineras genom ett individuellt utvecklingsarbete som presenteras både skriftligt och muntligt. **Delkurs: Didaktisk metareflektion, 2 hp ****Innehåll** • Didaktisk metareflektion. Syftet med skrivandet av en didaktisk metareflektion är att fördjupa den didaktiska reflektionen kring genomfört utvecklingsarbete. **Examination** Delkursen examineras genom en skriftlig reflektionstext som behandlas i ett seminarium.

Förkunskapskrav

Antagen till Vidareutbildning av lärare och förskollärare som saknar lärar- eller förskollärarexamen, 120 hp (VAL) reglerad utifrån Förordning om vissa behörighetsgivande examina (SFS 2011:689 med senaste lydelse) samt godkänt resultat om minst 30 hp ämnesstudier.

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Kurskod/Ladokkod: LLUR25

Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation

Label Value
Typ av Kurs Programkurstillfälle
Studieform Normal
Termin Våren 2026
Studieperiod vecka 4 - vecka 23
Studietakt Halvfart
Undervisningsspråk Svenska
Ort Jönköping
Kurstid Dagtid
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: 22500 SEK
Kursplan (PDF)
Anmälningskod HJ-L5219