Svenska ll - Tidig läs- och skrivutveckling för grundlärare F-3 22.5 hp
Kursinnehåll
- Svenskämnet i aktuella styrdokument
- Svenskämnet förr och nu
- Teoretiska perspektiv på elevers läs- och skrivlärande
- Språklig medvetenhet
- Metoder för tidig läs- och skrivundervisning
- Avkodning/inkodning, begynnande skrivande
- Dialogisk högläsning och läsförståelse
- Undervisningsplanering utifrån aktuella styrdokument
- Läs- och skrivsvårigheter
- Kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling
- Multimodala berättelseformer
- Bilderböcker och lyrik
- Berättande texter och sakprosatexter
- Barnbokens historik och kännetecken
- Didaktiska perspektiv vad gäller elevers textproduktion, analogt och digitalt
- Grunder i svenska språkets struktur
- Formellt skrivande inom högre utbildning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna och godkänt resultat i Svenska I - Tidigt språkande och meningsskapande för grundlärare F-3, 7,5 hp eller motsvarande
Utbildningsnivå: Grundnivå
Kurskod/Ladokkod: L2SK12
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Label | Value |
---|---|
Typ av Kurs | Programkurstillfälle |
Studieform | Normal |
Termin | Hösten 2026 |
Studieperiod |
vecka 36 - vecka 2
|
Studietakt | Helfart |
Undervisningsspråk | Svenska |
Ort | Jönköping |
Kurstid | Dagtid |
Studieavgift Gäller enbart studenter utanför EU/EES/Schweiz: | 37125 SEK |
Kursplan (PDF) | |
Anmälningskod | HJ-L4302 |