Ranked among top 100 European Business School Rankings by Financial Times.
Om utbildningen:
Effektiv marknadsföring är viktigare än någonsin, och för företag och organisationer är det ett måste för att kunna bygga ett starkt varumärke och skapa konkurrenskraft. Programmet är designat för att ge dig de kunskaper och färdigheter du behöver för att bli framgångsrik inom detta snabbt föränderliga område.
Marketing Management ger dig förutsättningarna för att arbeta med företagsutveckling och tillväxt, där du leder projekt och funktioner inom marknadsföring och affärsförnyelse. Utbildningen kombinerar teori, praktik och återkommande grupparbeten för att ge dig viktiga erfarenheter inför din framtida karriär. Under din femte termin har du möjlighet att specialisera dig genom att studera utomlands eller läsa valfria kurser. Du kan också välja att skaffa dig praktisk erfarenhet genom praktik och verkliga projekt samtidigt som du lär dig av branschexperter.
Programmet har särskilt fokus på entreprenörskap och internationell marknadsföring redan från den första terminen. Du läser också kurser i marknadskommunikation, analys, statistik, logistik och undersökningsmetodik. Under det tredje och avslutande året läser du internationell marknadslagstiftning, varumärkeshantering och skriver din kandidatuppsats.
Utbildningen har tydlig internationellt fokus. All undervisning sker på engelska och du samarbetar med studenter från många olika länder. Du kommer också ha möjlighet att tillbringa en termin utomlands och utveckla ditt personliga internationella nätverk.
Programmet ger dig dessutom möjlighet att ansöka om dubbla examen genom utbyte med Universitat Ramon Llull (IQS) i Spanien.
Efter examen har du möjlighet att jobba inom många olika branscher på såväl nationella som internationella företag. Tidigare studenter arbetar bland annat som produktansvarig, affärsutvecklare, kommunikationsstrateg, varumärkeschef, projektledare och exportansvarig.
Efter din examen kommer du att vara behörig att söka till masterprogrammen i Business Administration och Economics vid JIBS och andra universitet över hela världen.
Programansvariga berättar mer om programmet i vårt digitala öppet hus.
Se det på vår Youtube kanal.
Fakta och behörighet
Valbar termin
Den femte terminen erbjuder mängder av alternativ att specialisera dig. Antingen kan du studera utomlands på ett av JIBS rekommenderade partneruniversitet eller så kan du själv välja vilka kurser du vill läsa på JIBS. Här har du möjlighet att exempelvis göra din praktik utomlands.
Programmet Marketing Management erbjuder även möjlighet att ansöka om en dubbel examen genom utbyte med IQS Business School (Spanien).
Efter utbildningen
Efter avslutad utbildning är du redo att ta dig an ett brett urval av roller relaterade till marknadsföring, på såväl lokala som internationella företag. Med din examen kan du ansöka till både svenska och internationella masterprogram. Notera dock att olika masterprogram kan ha olika antagningskrav.
Programmet kommer att förbereda dig för jobbpositioner så som projektledare, marknadsassistent, kommunikationsstrateg, marknadskoordinator, affärsutvecklare, produktansvarig, varumärkeschef, säljare, account manager, efterförsäljningsansvarig eller exportansvarig.
En ekonomie kandidatexamen uppfyller kriterierna för vidare studier på magister- eller masternivå. Här på Jönköping University kan du studera vidare inom:
- Digital Business
- International Marketing
- International Logistics and Supply Chain Management
- Global Management
- Strategic Entrepreneurship
Kurser
Year 1
Communication in a Cross-Cultural Context 7.5 credits
Foundations of Marketing 7.5 credits
Basic Financial Accounting 7.5 credits
Principles of Project Management 7.5 credits
Organizing and Leading in a Sustainable World 7.5 credits
Supply Chain Management 7.5 credits
Marketing Communication 7.5 credits
Purchasing and Sales 7.5 credits
Year 2
Business Statistics 1 7.5 credits
Customer-centric Marketing in New Ventures 7.5 credits
Business Digitalization 7.5 credits
Microeconomic Principles 7.5 credits
Corporate Finance 1 7.5 credits
Responsible Enterprise 7.5 credits
International Marketing 7.5 credits
Research Methods: Design, Implementation and Analysis 7.5 credits
Year 3
Studying Abroad/Elective courses/Internship+Elective courses 30 credits
International Marketing Law and Consumer Protection 7.5 credits
Brand Management 7.5 credits
Bachelor Thesis in Business Administration 15 credits
Intervjuer
Student projects
Fler utbildningar och intervjuer från Jönköping University
Jönköping - den moderna studentstaden
Jönköping är den moderna studentstaden med ett gemensamt och sammanhållet campus som ligger mitt i stan. Här finns våra fyra fackhögskolor med 12 000 studenter tillsammans med Högskolebiblioteket, träningsanläggning, caféer, restauranger och Service Center. Med en stark internationell prägel och samverkan med arbetslivet redan under studietiden ger vi dig rätta förutsättningar för din framtid.