Robert Gunnarsson

Vice Vd med ansvar för utbildning
Vd-kansli , Högskolan för lärande och kommunikation
Universitetslektor i fysik
Avdelningen för natur och samhälle , Högskolan för lärande och kommunikation
Docent i fysik
Ämnesansvarig för matematik- och naturvetenskapsdidaktik

Forskning

Min nuvarande forskning ligger i första hand inom matematikens och naturvetenskapernas didaktik. Men jag har också fortfarande stort intresse för fysik, speciellt fasta tillståndets fysik och fenomen i magnetiska material.

Är aktiv i MER-gruppen [länk], gruppen för matematikdidaktikens didaktik (Mathematics Education Research) vid JU. MER-gruppen ingår i forskningsmiljön Praktiknära utbildningsforskning (PUF) [länk].

Inom det matetematikdidaktiska fältet har jag framförallt arbetat med frågor som ligger i tvärsnittet mellan aritmetik och algebra. Jag är nyfiken på hur elever räknar och hur de beskriver att de räknar. Har också ett stort intresse för variationsteori för lärande, en sorts modell för hur man lär sig – ett område där MER-gruppen vid JU har en tydlig spetskompetens.

Biografi

Disputerade 2004 vid institutionen för mikroelektronik och nanoteknologi (MC2), Chalmers tekniska högskola, Göteborg. Därefter postdoc-perioder vid Chalmers och från 2006 vid Niels Bohr Institutet, Köpenhamn (sistnämnda var finansierat av VR). Sedan 2007 anställd vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University (JU).

Docent i fysik 2015.

Undervisningen omfattar kurser på både grundläggande och avancerad nivå och berör just nu framförallt lärarprogrammen.

Forskningen ligger f.n. framförallt inom det matematikdidaktiska området. Har handlett/handleder tre doktorander.

Ämnesansvarig för matematik- och fysikämnet på lärarprogrammen på JU.

Programansvarig för naturvetenskapligt basår från 2014 till 2018.

Vicerektor för utbildning vid JU från 2018 till 2024.

Vice vd med ansvar för utbildning vid Högkolan för lärande och kommunikation från 2025