Frida Åström
Forskningsgrupper
Forskning
Frida har doktorerat i Handikappvetenskap vid Högskolan för Lärande och Kommunikation, Jönköping University.
Fridas avhandlingsarbete "Everyday life in preschool - Swedish and international approaches" ger en ögonblicksbild av förskolans vardag utifrån flera aspekter. Den bidrar även med en ny observationsmetod för att studera barns och förskolepersonalens vardagsmiljöer och aktiviteter i förskolor i Sverige, Portugal and USA, samt barns delaktighet i den svenska förskolans fria lek. Nu finns en populärvetenskaplig rapport på svenska riktad till förskolepersonal tillgänglig under publikationer. Den är baserad på Fridas avhandling och några ytterligare analyser från PEPI: En Dag i Förskolan
Frida är även involverad i det övergripande forskningsprojektet PEPI (Participation and Engagement in Preschool International) som handlar om delaktighet i förskolan för barn i och utan behov av särskilt stöd i ett internationellt perspektiv. Syftet med projektet är att undersöka sambandet mellan förskolemiljö och barns delaktighet i förskolan här och nu, och över tid, samt se om sambandet skiljer sig mellan barn i behov and särskilt stöd, och barn med typiskt fungerande.
Efter disputationen har Frida koordinerat och forskat i det nordiska forskningsprojektet EXPECT som undersökter konsekvenser av Covid-19 pandemins restriktioner för nordiska förskolor.
Biografi
Frida har en fil.mag. i psykologi från Örebro Universitet, och har inom ramen för sin magisterutbildning intresserat sig för preventionsinsatser, mer specifikt effekten av olika föräldraprogram för att minska beteendeproblem hos barn och unga.
Forskningsmiljö
Frida tillhör forskningsmiljön CHILD.