Johan Bäcklund

Universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap inriktning IKT
Avdelningen för pedagogik , Högskolan för lärande och kommunikation
Doktorand i pedagogik
Forskarutbildning , Högskolan för lärande och kommunikation

Bakgrund

Johan har, förutom en magisterexamen i pedagogik, en lärarexamen med inriktning mot skolans senare år i ämnena svenska och engelska. Johan har mellan 2004 och 2011 varit verksam som lärare i årskurserna 7-9 inom svenska, svenska som andraspråk och engelska. Under åren 2008-2011 arbetade Johan även som IT-pedagog och var med utvecklade både den lokala skolans såväl som Jönköpings kommuns Skoldatorkoncept. Johan har varit anställd vid Högskolan för lärande och kommunikation sedan 2011.  

På Högskolan för lärande och kommunikation undervisar Johan på samtliga lärarprogram bland annat med fokus på digitaliseringen av skolan men undervisar också om kunskapsfilosofi, vetenskapliga metoder samt vetenskapliga teorier. 

Sedan höstterminen 2018 är Johan antagen som doktorand i pedagogik med fokus på meningsfullt digitalt lärande. Doktorandstudierna sker på halvfart.

Forskning

Området Johan fokuserar i sin forskning är undervisning och lärande i det 21:a århundradet.  Det handlar om hur klassrummet ser ut då det traditionella (analoga) blandas med det nya, de digitala enheter som under de senaste två decennierna kommit in i klassrummet för att stanna. Exempelvis vilka förmågor som träder fram i nyttjandet av ny teknik vid undervisning och inlärning.

Övrig forskning som Johan intresserat sig för är VFU inom övningsskolan där ett projekt med utvärdering av övningsskoleprojektet som pågick mellan 2016 och 2020 utvärderats i form av en rapport och fyra vetenskapliga artiklar varav två är publicerade och två inskickade till tidskrifter. 

Den vetenskapliga metoden och vetenskapsteoretiska filosofin Johan identifierar sig mest med är fenomenologi (livsvärldsfenomenologi) och etnografi vilka också utgör en grund i avhandlingsarbetet. 

Avhandlingen som Johan skriver på, ingår i ett projekt - Teaching and Learning in the 21st Century vilket du kan läsa mer om på projektets hemsida.

För övriga publikationer, konferenspapers osv - kika gärna vidare på sidan för publikationer.