Gunvie Möllås

Avdelningen för psykologi och pedagogik , Högskolan för lärande och kommunikation

Filosofie doktor


Forskning

Forskningsintresset är riktat mot den kommunikation och det samspel som konstituerar elevers skolsituationer i gymnasieskolans sociala praktik.  Avhandlingsarbetet syftade till att synliggöra och beskriva variationen av kommunikativa kontexter som berör elever i behov av särskilt stöd, samt analysera och tolka samspel, handlingar och meningsskapande inom och mellan dessa.

För att få en fördjupad förståelse av den komplexitet som kännetecknar skolans verksamhet har Gunvie också följt ett antal elever under hela deras gymnasieutbildning. Fokus har riktats mot hur eleverna själva har erfarit och förstått sin skolsituation, kommunikationen, den egna delaktigheten och lärandet.

För närvarande pågår studier inom gymnasiesärskolan och i den obligatoriska särskolan. Syftet är dels att undersöka vårdnadshavares förväntningar på gymnasiesärskolan mot bakgrund av tidigare erfarenheter av elevens skolgång och dels att undersöka vårdnadshavares upplevelser och erfarenheter av gymnasiesärskolans möjligheter och begränsningar.

Biografi

Gunvie Möllås, f 1957, har efter avlagd mellanstadielärarexamen 1978, främst  arbetat inom grundskolan. Utbildningen har kompletterats med bland annat en specialpedagogexamen. Studier i pedagogik på magisternivå blev senare inkörsporten till forskarutbildning och en projektanställning vid Göteborgs universitet. Hon disputerade hösten 2009 ("Detta ideliga mötande" - En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik). 2010 anställdes hon som universitetsadjunkt vid Högskolan för lärande och kommunikation och den 1 november 2013 blev hon internbefordrad till universitetslelktor i specialpedagogik.

Artikel

Klang, N., Gustafsson, K., Möllås, G., Nilholm, C., Göransson, K. (2017). Enacting the role of special needs educator – six Swedish case studies European Journal of Special Needs Education, 32(3), 391-405. More information
Göransson, K., Lindqvist, G., Möllås, G., Almqvist, L., Nilholm, C. (2017). Ideas about occupational roles and inclusive practices among special needs educators and support teachers in Sweden Educational review (Birmingham), 69(4), 490-505. More information

Doktorsavhandling

Möllås, G. (2009). "Detta ideliga mötande": En studie av hur kommunikation och samspel konstituerar gymnasieelevers skolpraktik (Doctoral thesis, Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation). More information

Konferensbidrag

Lindqvist, G., Göransson, K., Nilholm, C., Möllås, G., Cameron, D., Hannus-Gullmets, B. (2014). Special professions? The role of special educators in the Nordic countries. 42nd Nordic Educational Research Association (NERA) congress, 5-7 March, Lillehammer University College, Lillehammer, Norway. More information

Rapport

Möllås, G., Gustafson, K., Klang, N., Göransson, K. (2017). Specialpedagogers/speciallärares arbete i den dagliga skolpraktiken: En analys av sex fallstudier. More information






Genom att surfa vidare på JU.se godkänner du att vi använder cookies. Mer information